Tuesday, January 09, 2007

kes altantuya itu ditangguh setahun 2 bulan dari sekarang. the trial only will be heard in march 2008. dah banyak cakap2 dalam gelap [tak bleh gebang dalam terang kes nih!] yg pertikaikan keputusan mahkamah.
hakim yang arif lagi bijaksana tuh cakap lebih kurang macam, "mahkamah tidak tunduk kpd sebarang tekanan termasuk media"
peguam razak baginda nk suruh trial tuh diawalkan. tapi, hakim cakap, sekarang bnyk lagi kes yg tertunggak. lebih kurang macam first come first serve laaa.
masyarakat diluar mula bising. sbbnya, kes ini, kes yg boleh reflek sistem kehakiman negara. negara luar, mongolia khasnya, akan menilai malaysia dari kes yang satu ini. orang kita bising. speculate macam2. mungkin involve orang atasan laa, nak cover orang tertentu laa. macam2. dan tentunya, kerajaan mongolia sendiri tak senang duduk tentunya. lama nih diorang kene tunggu untuk tahu betul ke tak yg dituduh itu bersalah bunuh rakyatnya. rakyatnya dibunuh dan dibom sehingga hancur satu badan. bukan saja hak altantuya, hak negara itu perlu dipenuhi sama. hak untuk keadilan.
tapi, menarik lagi, bila DSAI rasa, lambatnya kes ini mungkin memberi tanda, pilihanraya umum seterusnya akan berlangsung sebelum March 2008! satu poll di harakahdaily.net. sehingga kini, poll itu majoritynya bersetuju dengan DSAI..
[tapi aku kira, pilihan jawapan tak banyak beza pon; pilihanraya umum 2008 dengan anggapan kes altantuya itu mungkin bakal mendedahkan nama lain disebalik 3 yg dituduh, iaitu anda-tahu-siapa; yang akan reflek seluruh jentera parti ]

mungkin july-august 2007? sempat aku mengundi nanti! hahah.

laporan harakah


0 comments:

Post a Comment