Friday, January 19, 2007

perasan atau tidak dalam kebanyakkan majlis ilmu kita sering dihidangkan kisah2 sirah yg dulang hampir setiap tahun[and yet, belum tentu aku ingat!ooopss]. kisah penghijrahan Rasulullah diulang setiap kali tibanya awal muharram. still, itu tak dapat memberi kesan kepada seetengah orang. masa dengar ceramah itu, iya lah.. berkobar2 hasrat hati nak menghayati maksud penghijrahan itu sendiri. tapi makin lama, makin kurang. makin kurang. dan melupakan janji untuk hijrah sehingga tiba Muharram lagi. aku tak cakap pasal orang lain. aku bercakap dari pengalaman sendiri. kedengaran seperti bongok jugak. membuka pekung sendiri. tapi aku bercakap hal realiti. kesal ada. tapi biasalah.
itu fenomena di malaysia[menyambut muharram dengan ceramah sirah] faisal tehrani mengupas lagi makna muharram. dalam konteks yg lebih besar. bukan hanya refer kpd peristiwa hijrah semata. ya, peristiwa hijrah itu besar maknanya kepada perkembangan agama Islam. di tempat2 lain, di iran iraq umpamanya, muharram disambut dengan kefahaman tentang penyucian serta kefahaman terhadap jihad selain pengorbanan. yg membuat diri kita terasa seperti dekat dengan sejarah masa lalu.sejarah pahit pembantaian anak cucu keturunan Rasulullah saw.
aku faham pendirian sesetengah pihak yg tak mahu sentuh langsung hal sejarah kekejaman Yazid atau pon sejarah bapanya, Muawiyyah. dalam posting yg dilinkkan diatas itu jugak, faisal mendetailkan bagaimana kesepakatan dalam hal Yazid.

p/s:hijrah untuk bloggers united!

0 comments:

Post a Comment