Friday, January 12, 2007

bulls*** itu bukan aku tujukan kpd kebebasan dalam beragama. tp kpd org yg tidak sensitif. org yg bangang. yg membesarkan isu ini.pegi mampos kpd non-muslim dan muslim-atas-sehelai-kertas yg risaukan "Islamisation of the country". apa yg aku nampak, tkde pon atau tak banyak pon non muslim risau dgn laungan2 akidah islam. ape mereka peduli.takde kaitan dengan mereka pon. mereka kekal saja dengan cara mereka.
yg ramai timbulkan isu agama ini lebih kpd ahli2 politik yg ambik peluang untuk menghentam pembangkang khususnya PAS. DSAI dengan tegas menyatakan pendiriannya terhadap hak istimewa dan kedudukan islam sbg agama rasmi. itu hal yg tidak boleh di negotiate. kalau hal keistimewaan islam itu mendapat tentangan non-muslim, takkan ada non-muslim yg boleh join pakatan pembangkang, khususnya parti keadilan. lihat saja VP keadilan, Lee Boon Chye, Sivarasa Rasiah. dan lain2 ahli parti berkenaan, Datuk Nalla, Dr Xavier, Tian Chua dan lain2.
media2 yg banyak menimbulkan dan membesarkan isu ini. kalau dengan praturan berpakaian di kelantan ditentang oleh menteri pembangunan wanita yg atas kertasnya seorang islam, lojik laaa kalau non muslim pon turut bising.. kelantan buat apa yg die patut buat untuk lindungi wanita islam tapi yg tukang risaunya, yg tukang menentangnya pemimpin tertinggi yg islam! dalam hal beragama, tiada paksaan. jelas. Rasulullah tak pancung orang sbb tanak masuk islam. tapi kalau yg muslim nk keluar agama, itu sesuatu yg harus dikaji balik.
hukum murtad macam mana? tiada paksaan dalam agama itu bukannya bermaksud sesuka hati boleh keluar islam. dan pemimpin perlu tegas dalam hal ini.gagal seorang pemimpin yg tak mampu kawal akidah islam seorang rakyat nya.
ia bukan hal catatan agama di atas mykad! ianya bagaimana mempertahankan islam. apa pandangan orang bukan islam dengan masalah ini. isu murtad.mungkin pada mereka, "ahh, yg islam pon nk keluar dari agama mereka." mimpilah nk tarik yg bukan islam ke dalam islam.
yg mereka panggil "islamization to the country" itu bukan nak paksa semua orang masuk Islam.bukan itu yg diperjuangkan. tapi laungan2 kembali pada Islam lebih kpd membudayakan orang Islam, supaya mempraktikkan Islam dalam masyarakat Islam sedia ada. dan bonus jika hal itu berjaya menarik non-muslim untuk sedar Islam itu hakikatnya indah!

0 comments:

Post a Comment