Thursday, January 11, 2007

my friend warned me! die cakap, "jangan asyik dok update blog je weh! exam tuh" hahahah. tak2. aku update bila masa aku sakit mata tengok notes, sakit kepala tengok past year papers [sakit hati tengok reports kat paper.. heheh] well, i have to keep myself busy. aku tanak merugikan saat yg aku ada dengan mengenang sejarah. aku nak belanjakan [spend? :D] masa untuk mengamati masa sekarang dan membayangkan masa depan. ingat statement yg aku quote? "hidup terlalu singkat untuk dibazirkan kepada pilihan yg salah." and aku pilih untuk penuhi masa aku dgn update blog! hahahahah. and i'm pleased to hear responses from you guys.
beberapa minggu yg lepas, [ke beberapa bulan yg lepas?], aku ada berborak kosong dgn seorang member. borak kosong je. tp tetibe macam mane tah, die bleh kluarkan statement yg die tak setuju dengan pelajar overseas yg ditaja kerajaan ini, tetapi menentang dasar kerajaan. atau protes terhadap kerajaan. katanya, "tak bleh ke kenang jasa kerajaan yg sara kebajikan sepanjang pengajian?"
aku diam je. tak kiralah aku nih ditaja atau tidak; pada aku, kalau salah itu salah jugak. takdenye, sbb die bg duit dan kita kene tunduk setiap apa yg dibuat. kalau salah tetap salah. kita bayangkan mcm ni je laaa. mak bapak. haaaaa. besar kan jasa ibubapa kita? syurga bawah tapak kaki diorang lagi. tp Tuhan cakap, kita kene ikut semua apa cakap mak bapak selagi tidak bertentangan dengan hukum syarak.
sedangkan ibubapa pon ada batasnya..batas selagi tak bertentangan dengan hukum Tuhan. well, ibubapa mana yg suruh anak die buat jahat kan? Tuhan nak highlight, kalau salah tuh salah jugak. tak kira tinggi mana jasa diorang pon.
patriotik itu bukan pada mengangguk setiap laku pemerintah. patriotik itu bukan menyerah. patriotik itu berani bertindak. patriotik itu berani bersuara. [well, aku tak berani sangat sbb pakai anonymous. hahahahah]
tak. aku tak menentang kerajaan. aku cuma cakap tak puas hati aku bila harga barang naik. bila nasib orang miskin terbiar. bila orang susah kesempitan. dan semua itu aku rakamkan dalam catatan ini.


0 comments:

Post a Comment