Monday, January 01, 2007

tv3 semalam melaporkan ramai penduduk di kota kl berkumpul di dataran merdeka. harap mereka nk bersama2 melaungkan MERDEKA! MERKDEKA! MERKDEKA! sebagaimana biasa. tanpa mempedulikan yg umat Islam baru saja menyambut aidiladha. dan yang menunggu untuk merayakan tahun baru tuh tak lain tk bukan yg Islam juga! apa yg lebih penting pd mereka adalah pertunjukan pentas oleh artis2 di pentas, pertunjukan bunga api yg selalu mereka rasa tahun2 sebelumnya. salah siapa?
katakan lah sambutan tahun baru itu diadakan seperti biasa.
kita akan ckp, panganjur2 ini tidak sensitif akan nilai hari raya yg disambut oleh warga Islam. syukur, tiada yg cuba menganjurkan sambutan di dataran merdeka. [kerana sambutan masih juga ada di tempat2 lain; di bintang walk misalnya] mungkin kerana sensitiviti mereka. tp lain pula halnya yg berlaku. rakyat2 pula yg tidak sensitif. mereka pula yg meminta supaya diadakan konsert, pertunjukan bunga api dan sebagainya.
sama seperti anak kecil. mereka bukan paham. mereka dah terlalu dimanjakan. mungkin mereka tak tahu mereka ini silap. dah naik minyak. sepanjang hidup mereka, mereka diberi apa yg mereka kehendakkan. nak konsert, dapat konsert. nk tengok bunga api malam merdeka mereka dapat. nk gi main judi tgh2 malam, pon mereka dapat. nk pusat hiburan, pon dapat. so skarang, bila malam merdeka takde sambutan seperti yg mereka selalu dpt, bisinglah mereka itu! manja sungguh!

0 comments:

Post a Comment