Tuesday, January 16, 2007

baru2 ini aku mendapat satu cerita dari adik aku. kisahnya, di sebuah sekolah kampung. sorang budak nih, nak spm. kire die punya lahhh takut2 dengan exam semua. tapi dalam masa sama punyai cita2 tinggi. dia dah pikirkan options yg ada after spm. die berminat dengan matrikulasi dan ke degree. dalam masa sama simpan hasrat untuk menghadiri interview2 untuk sponsorship pengajian ke laur negara.
so, sebagai senior. die tanya lah aku sket2. aku pon jawab laa sket2. apa yg aku tahu je laaa. tapi aku cakap kt die, "ko pegi tanya kaunselor sekolah ko. die yg uruskan semua nih. die patut tahu. kan aku dah cakap hari tuh suh pegi jumpe kaunselor sekolah?"
die cakap, aku dah pegi tanya. kaunselor cakap, "kaunselor cuma tahu pasal borang matriks je. yang lain2 uruskan sendiri. sekolah tak uruskan!"
ape label aku nak bagi kt cikgu nih?
dia ingat die dok kat skolah kampung, dan dia bleh buat sesuka hati ngan budak2? budak sekoalh, innocent die lebih sket. cikgu cakap ape pon; ikut je. kalau aku balik karang takde kerja, aku mau je nak gi tengok rupa cikgu tuh. atau pon, aku rasa, kalau aku lepas spm, tkyah ade degree pon bleh buat kerje lagi bagus dari cikgu tuh.. adeiiiii... takde gunanya menteri datang ke uk jauh2, bincang pasal hala tuju pendidikan masa depan negara, tapi, cikgu sedia ada, macam ape je buat keje. tuh belum masuk yg bisnes kat skolah, yg ponteng kelas [cikgu pon pandai2 ponteng skarang!], yang mengajar ala kadar [ambik sah masuk kelas je!]. mendidih aku dengar. kalau tuh laaaa imej, sikap yg ada kt seorang cikgu, rosak anak2 sekolah.
even die mengajar kat sekolah di kampung, itu bukan alasan cikgu tuh menjatuhkan maruah profession perguruan yg dulunya orang letak tinggi. dulu2, menurut cerita mama, kalau sesape yg keje cikgu tuh, memang orang berebut nak buat menantu laaa.. jaga laaa tanggungjawab orang bagi! pengetua skolah pon satu, asyik dok pikir nak tukar kete, mesyuarat sana, mesyuarat sini. nazir pegi melawat sekolah pon, pastuh bg report, "saya sungguh berpuashati dengan pengurusan sekolah ini. persekitaran bersih, murid terkawal"
padahal sehari sebelum nazir datang, murid di arah bergotong royong. pastuh, perhimpuan pagi2, sebelum nazir datang dah sound budak2, "hari nih ada lawatan nazir. nampak orang pakai smart2 sket, bg salam n senyum. dok dlam kelas diam2. saya mintak, tolonglah, hari nih jangan berkeliaran di luar kelas. dalam kelas pon dok senyap2. baca buku. cikgu tak masuk, or lambat masuk kelas, ketua sila pergi panggil cikgu. ingat! ketua sorang je. yg lain jangan keluar kelas tak tentu hala!"
alaaa. sure korang biasa kan? nak je aku hantar entry kt hishamuddin! heheh.
nih ade satu artikel berkaitan yang menarik!

0 comments:

Post a Comment