Saturday, January 20, 2007

motivasi atau favorite quote dr insan2 yg dikagumi. ape kesannya terhadap kita?
i read someones writing, he said that he read somewhere; quotes are mean for those uninspired people..
lama aku pikir. rasa macam betul jugak. kenapa kita tak boleh kumpul kekuatan dari dalam diri sendiri. bukankah kekuatan itu akan jadi lebih bermakna? why we always need someone, somebody to keep telling us to be good, to be wise etc etc. kenapa kita tak cukup kuat untuk cakap dengan diri sendiri on every single day that we should be better than yesterday?
tapi aku tk deny yg ianya berkesan apabila manusia dalam keadaan tenang. rasional. mudah utk kita telan, proses motivasi atau perangsang yg di suakan.
kalau otak tgh serabut, sedih, tertekan. kita akan pikir all those motivation thought is just nonsense.
cuba lah kalau anda tak percaya.
contoh paling mudah. bila tengah sedih. pastuh, cerita kat sesape. pastuh respons die, "sabar je la. aku faham ko sedih" dalam hati kita mesti cakap, "ko mane tau. ko tak rasa apa yg aku rasa" hahahahah. paling tak pon, kita akan terus sedih dengan anggapan, orang tak rasa sakit hancur pedih yg kita rasa. kan?? kan??
pastuh bile dah mula rasional skit [ie dah penat nangis], baru bersemangat. baru rasa ada betulnya dan bermakna rupanya bentuk2 motivasi dan quotes itu tadi.

tahu2 je aku nih.pernah rasa eh?

heheh.

0 comments:

Post a Comment