Thursday, November 09, 2006

semasa menonton gubra, [ohh, i dont want to talk about "gubra sbg sesat lagi menyesatkan" ;p ]
salah satu scene yang mencuit aku adalah ketika mak yam call for an ambulance, sbb pak atan sakit tu. dialog dia semasa call " mana ambulans yg i call tadi? lailahailallah. kalo saya nak beranak lah, by the time your ambulance sampai, anak saya dah masuk darjah satu tau!!!"
and itu reality! sepanjang 20 tahun hidup nih, banyak jugak aku kena deal dgn jabatan2 awam. hospital utk temujanji dgn doktor, jabatan pendaftaran utk urusan kad pengenalan, jpj utk urusan lesen dan urusan keluar masuk kenderaan ke selatan thai, dgn imigresen semasa urusan passport.
ketika utk urusan passport, aku tgk dah ada improvement. dah makin cepat.dalam masa 24 jam dah boleh siap passport. and maybe, pejabat yang aku pergi tuh tak ramai orang. staff pon boleh senyum.soalan pon banyak.ramah mesra.
semasa aku di jabatan pendaftaran utk urusan kad pengenalan. masyaAllah. rasa nak bakar pejabat itu. staff2, sangat laa kurang ajar. mentang2 pelanggan mereka masa itu adalah aku, umur 18. so, ape? diorang fikir sbb aku kecik so diorang boleh buat sesuka hati??! mereka yang salah. tapi boleh diputar belit menjadikan itu salah aku. nak nangis keluar dari pejabat itu. kebetulan bos mereka adalah seorang kenalan papa. papa cukup pantang dgn mereka yang kurang ajar dan tidak mengaku salah. selepas itu, baru la menyambut aku dgn senyum! wtf??! bila tahu aku kenal dgn bos mereka baru nak buat2 baik? aku bukan bermaksud utk menggunakan kenalan. tetapi mahu ketua mereka tahu, bagaimana orang bawah mereka melakukan kerja. aku tak call utk meminta diberi layanan kelas pertama. dan itulah, bila kenal orang atasan, anda tiba2 dapat layanan 1st class! nasib sama jugak aku lihat kepada makcik pakcik yang jauh dari kampung. adab langsung ak terjaga. kalau anda datang dgn suit, atau pon berbaju kurung dgn kaca mata hitam[gaya mak datin, no offence], naseb anda mungkin berbeza.
begitu juga semasa ke jpj utk salinan lesen. ketika itu, kereta accident. utk claim insurance, memerlukan salinan rekod lesen dari jpj. pergi mendapatkannya daripada pejabat jpj yg berdekatan. sudahlah hanya utk print lesen di atas sekajang kertas A4 memerlukan bayaran RM10. tetapi, kata staff itu, "ohh, disini tiada perrkhidmatan itu. kena pergi ke pejabat yang lagi satu (sambil menerangkan lokasi)" kami pon menelefon papa mengatakan pejabat berkenaan tidak boleh mengeluarkan salinan rekod lesen. skali lagi papa sangsi. tidak lojik! papa menelefon bos mereka. [bukan kenalan pon] setelah perbualan telefon mereka, papa suruh sekali lagi ke kaunter. isk, kali ini, boleh pulak pejabat mereka print rekod lesen tersebut. bengang kan??!
berurusan dgn hospital pula. pada awalnya, hanya berurusan dgn pihak doktor di klinik swasta. tetapi dirujuk ke hospital.. kalau ke hospital jam 7 pagi, jam 12 belum tentu selesai. biasanya aku akan berjumpa dgn doktor ketua jabatan. nasib baiklah. kerana beliau tak ramai patient. tapi kalau time kena ambil darah utk ujian, aduhhhh. bayangkan berpuluh2 manusia datang, sorang saja tukang ambik darah. lepas tuh, masa tgh hari, boleh pulak keluar pergi makan. yang datang terus menunggu, mana tahu tiba giliran mereka pula nanti. aku yang dtg utk appoinment pukul 9 pg pon, pernah appoinment ditunda beberapa kali utk hari yang sama. kali pertama "awak tunggu dulu ya, doktor ada hal.pukul 10 awak bleh masuk", datang lagi "mungkin pukul 12 br doktor ada". sudahnya, pukul 3 ptg baru doktor betul2 ada. sambil menunggu, aku memerhati keadaan sekeliling. yang datang gaya mak datin sume boleh jumpa dgn ketua2 doktor. aku selidik, dia menemani anaknya yang hanya sakit gastrik! yang datang tuh, banyak lagi yg lagi tenat serasa aku. yang pucat lesu diatas kerusi roda. tetapi terpaksa menunggu hanya utk berjumpa MA (peg perubatan). yang rasa aku, mereka ini patut diberi lebih perhatian.kesian.aku pernah terpaksa hanya berjumpa dgn MA kerana doktor tiba2 ada hal. kata MA itu "ya, apa masalah awak?" setelah dia tgk rekod aku "ermm, kenapa awak datang sebenarnya? saya pon tak boleh nak cakap apa, sbb saya tak tahu macam mana" [aku nak update laa bongok. bukan aku doktor! kalo tak apa guna appointment?] serik! masa nak ambik darah pon satu hal. sakit benar bila diambil di hospital kerajaan. dia boleh cakap "ooh, vessel awak sgt kecik nih. sy tak nampak" pastuh bleh plak try2 cucuk, pastuh cakap "isk,tak boleh laa. awak tahan skit ye". pernah jugak dah masuk jarum, pastuh kluarkan balik, pastuh, "awak bg tgn awak lagi satu".tension! semasa di swasta, Dr S.Renggaraju atau Dr Raju. doktornya garang. kalau nak cakap kt aku suruh jaga makan, dgn muka garangnya "isk, jagalah makan tuh skit" ataupon, "nih demam2 nih, sape suruh main hujan?!" tapi kalau time ambik darah, smooth je. nampak je die ngan blood vessel aku!tak sakit pon?



0 comments:

Post a Comment