Friday, November 10, 2006


tidak sampai 2 tahun jauh dari malaysia. seronok juga disini. bebas. terfikir utk terus tinggal disini. jauh dari manusia2 yang suka jaga tepi kain orang.
tapi, tak sampai 5 minit aku menghitung2 utk menetap disini, aku tukar fikiran. tak sanggup kot. dalam masa setahun lebih ini, tak pernah berhenti dari merindui malaysia. ibu ayah.adik2. sanak saudara. hijau kampung. lauk pauk. kuih muih. bising air terjun. ombak pantai. [jiwang aku nih]sesekali berpeluang ke kl. ronda2. window shopping. jumpa rakan2.lepak2 sambil minum teh tarik.
dulu2, dihujung minggu, sekeluarga aku pergi ke pantai. yang kecik2 mandi pantai. aku tak suka mandi pantai. nak kena bilas. pastuh nanti baju kena sental dgn tangan sbb mama tak bg masuk washing machine. risau kalau pasir pantai merosakkan machine.tapi aku suka berada disana. jadi pengawal pantai.food2 yang dijual ditepi pantai. air kelapa muda.duhhhh. rindu yang amat. lately dah beralih ke swimming pool di satu resort. sbb pantai dah banyak yg tak dibenarkan mandi. [kejadian lemas, hakisan pantai, pantai dah kotor] berkelah disungai pon menjadi kegemaran. tapi sungai2 biasanya agak jauh.
balik ke rumah datuk, yang berhadapan dgn sungai[sungai nih pon dah kotor]. pokok2 hijau disekeliling rumah. aku rindu dgn kopi atuk nenek. pernah 4 tahun yang lalu. mengadakan hari keluarga di laman rumah atok. kami menjadi perhatian penduduk kampung. semua pakcik makcik berkumpul. bermula dgn masak2 pada waktu pagi, sukaneka dan berkayak di sungai yang dah tkleh mandi pada waktu petang dan bbq pada waktu malam. pernah jugak memancing ikan disungai [kenangan bersama pakcik kesayangan yang telah meninggal dunia, masa tuh sungai depan rumah atok ini masih bersih] seronok gile.
rindu jugak suasana raya. pagi2 ke kubur. dgn trainer, nak bersihkan kubur. siap cangkul lagi. kadang2 terpikir jugak, knape time raya je kitorg ke kubur. mama akan stay kt rumah, siapkan makanan utk kitorg selepas balik dari bersihkan kubur. mandi dan excited utk pakai baju raya. walaupon dah 20, aku masih lagi excited utk raya. makan2. kemudian utk acara salam2. aku selalu tgk orang nangis2 masa salam, tapi kitorg tak pernah nangis2 pagi raya. heheh. pastuh ke rumah atuk. nih memang wajib sbg destinasi pertama. kemudian ke rumah pakcik makcik yang lain. biasanya rumah kami hanya terbuka pada waktu malam atau pon raya ke-3. sbb raya kedua kami akan balik ke rumah kelaurga mama. tak pernah ada masalah balik rumah sape2 tahun nih, sbb keluarga mama di selatan thai. kami sepakat, raya lebih bermakna di malaysia. juadah raya pun aku rindu. lemang, ketupat daun palas, nasi dagang, sate dan kuah kacangnya, roti jala, kuzi, nasi minyak mama dll.
malaysia pada aku, syurga makanan. best gile food. best gile nak mati. best.best.best. kalau nak compare food kat uk.kalo bukan potato, cheese, tomato, roti.. tak uk laa. food malaysia yang pedas, manis, masin. ikan bakar, tomyam, ikan steam, ayam halia, nasi ayam, sup banyak lagi nih. takleh nak cite. banyak sangat. nasi goreng pon dah berpuluh jenis. kuih muih lagi laa toksah cite. banyak jenis. besssttttttt.
time ada masa, destinasi utk bercuti rehat sekeluarga adalah ke kl. tempat pilihan adalah bukit bintang yang banyak gile kedai mamak yang best. shopping kt bukit bintang plaza pon best. tak sesak sgt. and lately, cosmoworld di timesquare. kadang2 keluar sehingga tgh malam utk lepak2 di bistro cafe di sebelah bb plaza.time2 ada band yang perform. kami bukan type yang shopping. seingat aku, shopping time raya je kot. lagi satu mende best kt kl adalah kedai2 mamak. adeiii. roti canai dgn kari mereka. teh tarik. [meleleh !] kat negeri aku ade je kedai2 mamak. tapi tak original. dan boleh kata, tak best langsung! time ke kl jugak laa utk jumpa cousin2 yang kerja atau study kat sana. keluar makan bersama2. meriah lagi kami! [perasan tak aku banyak cite pasal makan! tapi utk pengetahuan, aku tak gemuk.. heheh]
paling utama, aku rindukan gelak bersama adik2. yang semuanya jenis suka gelak. main game pon gelak, tgh makan pon gelak.berhenti gelak masa tidur je.. meriah sungguh. aku tak rasa bosan walaupon 3 bulan dirumah dan tidak aktif keluar dgn rakan2. dan 3 bulan itu rasanya seperti tidak cukup!
mungkin saja aku rindukan meriah. kat sini meriah time raya je kot?! ataupon time bercuti bersama rakan. masa2 lain, hidup lebih kepada pergi kelas, balik kelas, masak, internet dan lain2 kerja yang buat sorang2.

aku nak balik malaysia lagi!!!

^entry orang homesick^

0 comments:

Post a Comment