Friday, November 10, 2006

teringat aku kisah seorang pakcik aku.. yang sudah pon meninggal dunia. dia adik kesayangan papa. kami adik beradik pon sayang arwah. dia adik yang paling rapat dgn papa. pakcik yang paling rapat dgn kami. tapi mamatak suka kami rapat dgnnya. kerana salahnya cuma satu. salah memilih kawan yang menyebabkan arwah terjebak dgn dadah. aku hidup dgn dia sejak kecil. walaupon tahu salah dia, maklum sangat dgn perangainya tu, kami tetap sayang arwah. di masa lain, arwah seorang yg sgt penyayang. understanding. dan aku berani mengakui, aku lagi kagum dgn pemikiran dan idea2 arwah berbanding pakcik makcik ku yang lain. arwah; pada aku seorang yg cukup matang.
jalan cerita hidup beliau sungguh sedih. papa dan atuk berselisih pendapat dalam hal ini.atuk tidak paham kenapa papa sungguh mengambil berat hal adiknya itu. walaupon mendapat tentangan dari mama.papa pernah mentioned pada aku, "arwah mak papa pesan, ape2 jadik pon, awak kene jaga adik awak tuh" [papa was 7 and arwah was 3 bila mak mereka meninggal, and atuk kawin lain dan ada anak lain, tapi kami tak pernah bezakan] bermacam bentuk semangat yg papa bg utk pulihkan arwah dan berharap arwah kembali ke pangkal jalan. modal utk bisnes jagung bakar, motor, carikan kerja sbg ketua ladang, carikan calon isteri (yang bekerja sbg pegawai di pusat pemulihan setelah didapati sihat sepenuhnya dr ketagihan dadah).tapi semua gagal. dan isteri arwah end up meninggal akibat dadah. masih aku ingat tangisan arwah bila dikatakan isterinya meninggal. arwah bagaikan putus harap.
arwah juga dicemuh. usah kata masyarakat sekeliling yg takde tali persaudaraan. even ayahnya sendiri yg tidak mahu mengaku anak.adik beradik yg pandang serong. ipar2 yg menjauhkan diri. kecuali papa. pernah arwah cakap kat aku, dia berkecil hati dgn adik beradiknya yang hidangkan minuman dalam gelas khas utknya.seolah2 dia boleh jangkitkan penyakit. sedih aku dengar.
arwah pon sgt sayang papa. bila ketagihan bermacam yg dibuat arwah sehinggalah mencuri. tapi arwah tak pernah menjual motor pemberian papa. dan motor tuh still ada sampai skarang. [bila die dah takde, berebut semua orang nak motor tuh! masa dia sakit takde sape nak jaga!] setiap pagi dia dgn motornya. dibasuh. pernah one time nih, kat rumah atuk aku, die tgh syok cuci motor, atuk aku itu pergi tutup paip utama. tersinggung sungguh.
awal 2004, arwah kene strok. sedih sungguh masa tuh. arwah asyik teringatkan arwah isterinya. terlantar dirumah. sebulan lepas tuh, arwah pulih skit. tapi still kene rawatan susulan.punya lah susah utk cari orang utk hantar arwah ke hospital. konon ada tugas. tapi motor beliau masa tuh dah kt tangan orang lain. struggle beliau utk pulih dan ambik balik motor itu.benci dgn orang yg nak sgt motor tuh, tapi takleh tolong hantar arwah ke hospital. orang strok, tgn kaki dah jadi keras. belah kanan arwah yg tkleh berfungsi.
sebelum puasa 2004, arwah sekali lagi diserang. kali ini, bahaya dadah benar2 menyerang arwah. sedih melihat keadaannya. sgt tak bermaya. memandangkan semua orang sibuk dgn tugas masing2, arwah dibawa ke hospital. pertama kali menjenguk arwah dihospital, arwah hanya menangis. papa pon tahan sebak masa tuh. bila ditanya, arwah cakap, "mana ayah?" ayah yang tak pernah peduli hal dia, tapi itu lah yg diingatnya. papa balik utk mengambil atuk dan jumpa arwah. atuk aku, sempat dgn sinisnya bgtau kat nurse, "nih pakcik datang melawat jiran." kecewa.[walaupon aku sdikit menyampah, tapi aku still and wajib utk hormat dia sbg datuk.ini pesan papa]
lama terlantar dihospital.aku dikolej. pulang kerumah, aku ambik peluang utk menjenguk. tanpa pengetahuan mama! pengalaman paling manis, ketika aku melawat arwah, dia sgt excited. tapi masa tuh, badan dia dah sangat lemah. orang strok, butir cakapnya aku tak paham sgt.tapi aku anggukkan je. mintak disuapkan nescafe. kemudian arwah sambung bercerita lagi. sehinga arwah tertido. bayangkan tgh2 bercakap, tp tetiba tertido. mesti die penat gile. sampailah kembali pulang ke kolej selepas cuti raya.

kembali ke kolej. masa tuh, ada exam. abes exam aku dijangka pulang ke rumah. papa macam selalu, every 2 days akan call aku. selalunya papa call belah malam, tapi tiba last day exam, ptgnya papa dah call. papa cakap arwah dah takde. aku tak tahu nak ape nak cakap.aku sedih la bile diorang sikit pon tak bgtau pasal kematian arwah. aku tahu bile dah seminggu berlalu.raya tahun ini, cukup 2 tahun kali terakhir aku berjumpa arwah.
mungkin arwah silap langkah.tapi itu bukan sbb utk aku benci dia. arwah antara orang yg aku sayang selepas papa mama dan adik2. dia dekat pada aku..

0 comments:

Post a Comment