Saturday, November 18, 2006

erhh..tak tido malam aku warm up..esok ade games utk malaysian student..[ main ape je pon??] sekadar cukupkan anggota kumpulan.setelah 3 hari 3 malam dipujuk rayu, aku angguk akhirnya. bukan ape, aku sangat lemah bersukan.risau aku semput di tengah permainan. aku cepat penat. dulu dizaman sekolah rendah, banyak jugak sukan yg aku join. pernah mewakili [rumah sukan je pon!] utk lari berpagar. dan pernah jugak 4x100m, netball. tapi aku tk pernah try volleyball. mcm sakit je tgn2 orang main volleyball nih. tgk gaya bentuk badan,[ bukan aku nak perasan] tapi gaya atlet tuh ade.mostly kawan yg br kenal, diorang akan tanye, "ko main sport ape aa?" atau, "eh, ko sprinter eh?" aku kata, biar semput, asal bergaya.heheh. gaya tuh yg penting. senang cakap, aku cakap kt diorang, "tak, aku hanya renang kuak lentang"start sekolah menengah, sehinggalah kolej, sehinggalah aku kat uni skarang.haram nak bersukan. kt sini, sejuk2 lg laaa. nak jalan2 pon malas. jauh sikit je pon aku rasa nak naik bas. but still, gaya maintain. gaya atlet tuh ade lagi!!
cakap pasal sukan nih. dah lama dah isu nih.pasal projek pusat sukan di london tuh. yg dipropose oleh menteri azalina othman said [serius aku seram tgk die nih, confuse laki ke prempuan]. just imagine, kos yg dibelanjakan utk kajian kesesuaian projek berkenaan sahaja dah makan belanja RM317 000. [berapa orang kluar tv mintak derma dr orang ramai nak operate orang sakit, yg tak cukup makan etc etc] dan kos utk facility itu, yg sebelumnya adalah tempat kajian getah [atas nama tun razak] memakan belanja RM490 juta! ramai yg bangkang. alasan yg diberi utk merasionalkan penubuhan pusat sukan itu adalah meningkatkan prestasi sukan malaysia, membiasakan atlet dgn cuaca sejuk dll. contoh senang, kat msia berlambak pusat2 aktiviti sukan, tapi kalau takde orang yg gunakan pon, ape jadi? berbaloi ke 490 juta utk tingkatkan prestasi sukan? itu tidak termasuk kos penyelenggaraan selepas beroperasi. buat plak kat london! banyak2 tempat lain kenapa london? [nak tukar pound ke RM lagi, heheh] dan yang kita tak tahu, siapa yg dapat projek tuh? pastuh, kalau cakap nak senang dapat jurulatih dari sini? sukan ape pon yg diorang terer?
well, in a report, pak najib denied that the cost of the complex would go up to RM490 mil. and he did admit that, malaysia do not have that much money! but still, projek itu dalam perbincangan kerana mereka merasakan projek itu penting dalam melahirkan atlit2 bertaraf antarabangsa. whatever~ ok, i'm a bit judgmental, tapi korang bleh rasa tak ketidakrasionalan mereka?
aku bukan apa. malaysia bukan negara yg banyak duit yg bleh nak belanjakan wang sesuka hati. banyak lagi orang miskin yg nasibnya kita kene perjuangkan. dah naik taraf hidup, dah takde miskin2 tegar [sebagaimana yg direport, terengganu mendahului di semenanjung sbg negeri terbanyak miskin tegar, inikah yg dikatakan perubahan oleh pak idris jusoh?, orang miskin nih boleh survived, only then kita cakap kompleks sukan juta2. atlet kita sekarang pon ramai yg dihantar training ke luar negara. tapi kita tgk, sape je yg betol2 membanggakan? aku bangga dgn nicol ann david. nama2 lain? aku tak tahu.
to name a few other project yg makan bnyk duit, tapi tidak ternampak akan rasional projek berkenaan; project putrajaya[berapa kos pembinaan? kos penyelenggaraan? kalo dibom skali putrajaya tuh, takdenye selamat, hancur lebur jugak, ke ade bunker cam 24 tuh, hehehe], penghantaran angkasawan [except for; nanti dia balik, pastuh dapat title datuk ke, pastuh die buat journal tentang die dah naik ke bulan, cerita apa yg die dah buat kat bulan, semua melayang2 etc etc and thats it], pembinaan istana menggantikan istana negara dgn kos RM440 juta [ i dont mean to be rude, tapi ape masalah dgn istana lama, kalo dekat uk nih, selambe je diorang kekalkan bangunan2 lama. kos baikpulih tak memakan kos sebanyak itu. nanti ade taman rekriasi utk orang berkunjung! dah berapa bnyk taman kt msia nih? kenapa nak gi taman kat istana? bukan bleh jumpe cium tangan raja pon? dan istana lama dijadikan muzium istana. tk silap aku projek nih dah pon diluluskan]
orang sibuk dok cari tenaga nuklear, die still dok sibuk nak buat bangunan lagi!


nampak takde flow. aku melalut.tah kemane2 mission statement aku!

esok bersukan! minum MILO anda jadi kuat dan sihat!!

0 comments:

Post a Comment