Wednesday, November 08, 2006

seorang cina. kenalan parent aku.baik sungguh uncle ini. umur dia dah lebih kurang 50++. aku pon tk ingt brape umur die exactly. die biasa je. cina kampung. anak sume dah besar. dah ada cucu. papa aku ckp, kereta yg die pakai [kete best laa, aku tk ingt aa kete ape] instalment kete, tk penah miss. malah die habiskan instalment before masanya. dah ade rumah.pendek kata, dah bleh goyang kaki.
tapi satu aku salute tentang uncle nih. aku tatau nama sbenar die tp kitorp panggil die uncle Eng Guan. sbb die keje kat syarikat Eng Guan. tau sbg ape? sbg driver lori barang. jawatan die sbg driver je. syarikat tuh bukan syarikat pon. tp mcm kedai borong. hantar barang2 runcit ke kedai2. dgn jawatan dia sbg driver nih, dgn hanya gaji RM900. tapi die insist cakap kt tokei kedai, die cakap die nak angkut sendiri barang2 dr stor ke dlm lori. [walhal tuh bukan tugas die, kalo tak die bleh mintak gaji lg tinggi!] die cakap, dia je yang reti susun barang2 dlm lori tuh. [well, he got a point. kes2 lori terbalik tuh adalah disebabkan susunan muatan yg tk balance]
die ngaku yg die dah boleh duduk goyang kaki. tapi die cakap, die taleh hidup kalo tak keje. die dah keja sbg driver kt kedai tuh 20 thn lebih.gaji die tak pernah naik since the first month die keje. orang dah ingt die tokei kedai tuh. customer2 sume dah biasa dgn dia.
penah die lepak kat rumah kitorg. masa tuh die hantar gula 20 kg.[ masa krisis2 gula tuh.] die crite, walaupon dah senang. jgn pernah berhenti keje. keje sbg exercise. bg otak jalan. kalo tgk kt uncle nih bleh bajet umur die cam 40 cmtuh. sbb die nampak sgt muda. pastuh die cakap jaga makan. jgn makan bende berminyak. air bergas. bnykkan food yg di steam. rebus. jaga tido. jgn lebih, jgn kurang [part tido aku mmg terjaga :D ]
aku just nk abadikan cara hidup uncle nih kt sini sbg petua orang yg berjaya dr segi keselesaan hidup dia. dia ada apa yg die nak. kereta, rumah, tv plasma *heheh*, anak, cucu dan yg agak penting dalam hidup adalah, kesihatan! juga yg paling utama aku kira, ketenangan jiwa. mungkin jiwa dia tenang dgn cara dia. and aku serta mereka2 di luar sana punyai pegangan masing2 utk capai ketenangan jiwa.
lagi satu pesan uncle baik budi bicara ini, jangan simpan hasad dengki, jangan mudah marah, jangan cepat tension, bijak control emosi. supaya tak cepat kena darah tinggi atau sakit jantung :D bg aku, unsur2 negative ini tak patut ada. hidup pon akan tenang. kalau tak, ade je mende nak kecoh. kan?
jika jiwa kacau, pasti ada sesuatu yg tk kena. adalah tuh, salah dgn sesape ke. kadang2, orang yg kita buat salah tuh dah maafkan pon, still hidup boleh jadi tak tenang. kerana yang membalas perbuatan kita bukan orang yang tertindas itu, tapi.. hmmmm, paham2 laa.

0 comments:

Post a Comment