Thursday, November 23, 2006

23 hb november. hari nih supposenya tarikh lahir kpd arwah makcik aku. die meninggal pd usia 23 tahun.awal bukan? meninggal beberapa hari selepas melahirkan anak keduanya. arwah bukan orang senang. tetapi beliau sgt excited utk menyambut kelahiran anak keduanya. yg pertama, perempuan. yg kedua juga perempuan.dalam kesempitan hidup, arwah melakukan kerja2 sampingan sbg persediaan menyambut anak kedua.baju2 baru dah beli.lampin.semua siap sedia.
ape yg aku sedih, titik2 arwah meninggal. bermula dgn dimasukkan ke hospital. malam itu, arwah baring2 diruang tamu. menonton tv. tiba saat sakit bersalin.dikejarkan ke hospital. kejap je, terus sakit yg btol2 nk bersalin. tak lama, lahirlah anak arwah. tak tahu dimana silapnya, seorang nurse masuk ke bilik bersalin. arwah mengadu.die rasa spt sakit. mengikut cerita kakak arwah, nurse itu sgt berpengalaman. dan sudah pon bersara. tetapi kehadirannya di hospital sekadar utk melawat2. tetapi merasakan diri berpengalaman, dia membuat perhitungan sendiri. kata nurse itu, "bile tgk perut arwah, aku merasakan ade lg sorang baby" die mencuba utk mengeluarkan sesuatu dr rahim arwah yg dirasakan "baby". nak kata bodoh, tk th laa. bukan ke ibu2 mengandung ada pemeriksaan semasa tempoh kehamilan.kalau kembar, mestilah ade tercatat dalam rekod kesihatan mereka.
ditariknya sesuatu itu keluar, yg keluar bukan baby. ttp aku tak sure ape, tk reti aku nak explain. ttp tindakannya itu menyebabkan arwah mengalami pendarahan. yang banyak. sehingga tak sedarkan diri. tragedi berlaku di hospital yg agak kampung. kemudahan tidak ada. doktor tidak berpengalaman atau tidak bersedia utk kes2 seperti itu. arwah dikejarkan ke hospital lain. beberapa hari juga. sehinggalah suatu ketika, tubuh badan arwah berubah bentuk.badan arwah membengkak. kehilangan darah yg terlalu banyak. sepanjang tempoh itu, arwah tidak sedar. ade sesekali arwah membuka mata.tetapi hanya mampu menangis. tak dapat berkata2. mungkin sakit yg amat. tak tertahan. sedih lagi, arwah tak sempat memangku anak yg ditunggunya itu.
anak itu pula, tak sempat nak merasakan kasih sayang ibu. sedih.
nak kata silap nurse itu, ntahlah.dah ketentuan. nurse itu merupakan kenalan rapat keluarga juga. dgr cerita nurse itu pon spt sasau sekarang.mungkin kerana terasa spt bersalah.
ape pon, alfatihah utk arwah.

p/s: aura ke"best"an perasaan bakal menjadi ibu dr seorang kakak. perasaan tuh jugak menguatkan beliau menghadapi stress exam, berjauhan dr orang2 yang dekat dihati, sakit2, muntah2, loya2 dll. saya tk tahu jika saya mampu sekuat itu..hebatnya kasih ibu..
saya sayang mama saya..ma, sorry dulu2 sy anak yg degil. sy cuba utk tidak degil lagi.. :)

0 comments:

Post a Comment