Friday, November 17, 2006

scene yg dipetik dari 24 season 5:

semasa bauer dihantar utk make a deal dgn christopher henderson, seorang traitor.kata chris, "aku akan bg maklumat pasal the next target oleh terorist yg masih bebas and in return, aku akan dissapear[lepas dari hukuman]"
jack bauer: what makes you think that i'm not gonna kill you the second this [crisis] is over?
christopher: because you're gonna give me your word. and i know what your word is worth to you!

cerita 24 yg aku tengok tuh, hero die kiefer sutherland as jack bauer. jack bauer; dalam cite tuh dipotraykan sbg superman dalam bentuk manusia. takdelaa tukar bentuk mcm batman, superman, spiderman. tapi die nih mmg hebat abes laa. aku pon tak tahu kalo ade orang hebat macam die. bekerja utk counter terorist unit di LA [satu aku tak puas hati cite nih, salah satu tempat yg ditunjukkan tempat terorist berpusat di kuala lumpur, dalam season 2 tk silap aku,die tunjuk laa klcc blablabla] trained sbg field ops agent. hebat tak hebat, president US pon ikut apa2 cadangan dari bauer nih.


refer balik kpd scene diatas. betapa jack bauer itu memegang kpd janjinya. utk pengetahuan, chris adalah orang yg train jack utk jadi field ops agent. dan chris adalah seorang yg sgt berhati2. sgt2 berhati2.
tapi dia percayakan jack. jack kotakan apa yang dia janjikan. [anda tak nampak nih selagi anda tak menonton 24! tapi aku tak galakkan menonton ye, karang addicted.matila nak up to speed nak habeskan sampai season 5,heheh] jack betul2 mean kan apa yang dikatakan, dan dia berusaha sedaya upaya kotakan apa yg dikatakan. dari flow cerita kita boleh tgk betapa jack berusaha buat apa yg perlu dia buat. and if he fails pon, takde laa aku nak salahkan die pon. sbb aku nampak dia berusaha untuk buat. tapi tak berjaya.dan itu dikatakan takdir. and, orang lain pon tak rasa kecewa dgn dia. yg kecewa hanya lah jack bauer sendiri, sbb dia tak berjaya tunaikan apa yg dijanjikan. my point is, kita tak sepatutnya buat orang kecewa dgn apa yg kita janjikan. kalau berjanji, tunaikan. ataupon paling kurang, biar ada usaha untuk menunaikan.
contoh? ermm. contoh kalau aku janji ngan mak aku nak berubah untuk jadi lagi baik ke lepas nih.[cthnya, ada masa lapang je baca Quran, study etc etc..errr, in reality aku tak janji lagi nih] tapi aku tak buat apa2 pon. dok berharap pencerahan agung turun dari langit. tiap2 hari dok buang masa depan tv, tido, ps2, tv, tido, ps2, tv tido , ps2..... mau mak aku sepak je aku nih.hahahahahah.
takleh laa cakap, " i give you my word ma! after nih di meja study or di sejadah je"[ameen]. tapi bgn tido pon pukol 12, makan2.tgk tv alasan nk tgk berita kejap. pastuh dah melarat2 telenovela, samarinda amende tah. meja stadi ntah ke mana, Quran entah ke mana.
aku sokong sgt2 ape yg faisal tehrani cakap tuh. samarinda ke, telenovela ke. takde input langsung. kalo bukan pasal awek, pastuh jumpa lelaki, couple, bahagia kejap, pastuh kecewa2, kes curang etc etc. konon ikut kata pepatah; "ku sangka panas hingga ke petang, rupanya gerimis di tengahari" cissss.
tgk 24 lain hal. kurang2 korang bleh tahu mcm mane US government punya persiapan menghadapi terorist. diorg ada bunker [masa gov diancam letupan nuklear, president dan ahli2 white house kene masuk bunker utk pastikan diorg selamat dan dpt maintain kerajaaan], "flank 2 position" code untuk bgtau kita sedang diancam dll. maybe semua tuh rekaan. tapi 24 benar2 memberi aku idea on how is it works when a country threatened by terorists. bukan itu je, kite bleh tgk jugak kepimpinan seorang president, how they decide bila timbul masalah2 kritikal. i would say, president david palmer is a very very great president. president charles logan tuh aku bayangkan sama macam pak lah [ aku tak tahu kenapa, tapi nih aku akan detailed dalam entry kepimpinan.. heheh] dan cerita mereka tidak berat sebelah. dari satu segi mmg die timbulkan kehebatan US dan sebagainya, tapi di side lain dia ada tunjukkan jugak ketamakan US gov terhadap minyak dirantau asia barat. [tapi dalam cite nih die cakap die nak kuasai Russia] dll.
there are so many things to discuss bout this tv series. compare dgn telenovela, samarinda.. isi pokok perbincangan sama je, tukar watak je lain, pastuh plot cite lain sket.pastuh ending. dot! aku terpempan bila baca satu laporan akhbar, seorang produser kagum dgn prof razak mohaiden sbb kutipan filem arahan beliau selalu saja kutip bnyk duit. latest film, nana tanjung. sekuel cite anak mami [pape cite yg berlatarbelakangkan keluarga mami di penang] ucapan tahniah beliau utk prof razak sbb selalu saja ada idea yg menjadi kehendak penonton. yg mendapat demand dari penonton. kita boleh ukur tahap pemikiran orang2 malaysia sekarang. otak mereka boleh terima filem2 seperti itu sahaja.itu saja kemampuan mereka. no offence!! bukan nak kata aku bijak. bukan aku terer. aku bukan pengkritik filem. tapi, cerita bodo camtuh pon nak tengok ke?

1 comments:

afifi said...

aku bukan nk kutuk sgt2..tapi tak jemu, muak ke dijolok, disumbat dgn idea2 yang sama? mmg laa hidup tk lari dari tema kasih sayang, keluarga dll. tapi, taknak tgk life from the other side ke? life on a bigger scale?

Post a Comment