Tuesday, February 06, 2007

teringat ceramah Tuan Guru Nik Aziz sebulan yg lalu, katanya; seorang muslim boleh beriman pada sebelah paginya, dan kafir pada sebelah petangnya. Islam itu bukan hanya pada pengakuan dengan lidah, mengamalkan dengan perbuatan, tetapi yg paling utama yakin dengan hati. [gelak aku mendengar contoh dari beliau; seseorang tuh bleh cakap die nak pegi masjid, sampai masjid solat berjemaah, tapi dalam hatinya bilang, lepas nih nak curi selipar jemaah lain!] ikhlas mereka dengan Islam, boleh jadi mereka dari golongan mukmin. jika mereka ragu2, sesungguhnya mereka dalam kemunafikan. dan orang mukmin ini, didoakan oleh para malaikat agar diampunkan dosanya. dan semoga manusia mukmin itu tetap dalam keredhaan Allah. Masya-Allah.

kita taknak pengakuan kita kepada Islam hanya kerana ibubapa kita Islam. abes? kita Islam kerana kita percaya kpd kebenaran Islam itu sendiri atau kerana keturunan? agama buat mcm baju. suka2 nak tukar. salah itu terpikul dibahu orang yg bertanggungjawab membesarkannya. dari kecil die hanya tahu bapanya penagih dadah, mak banyak kali kawin. tak sempat nk ajar anak kefahaman Islam. tak sempat nk menanamkan asas Islam dalam dirinya. sehingga beliau cari haluan sendiri. sedar laa weh melayu!

keluarga porak peranda,tak dapek den nak nolong. tapi, seharusnya kita masih boleh berharap kepada subjek Pengajian Islam. 6 tahun di sekolah rendah, 5 tahun disekolah menengah. malah sehingga ke peringkat universiti di malaysia pon masih lagi diajar subjek ini kepada pelajar2 Islamnya. mana pergi matlamat subjek, menerapkan kefahaman Islam ke dalam diri muslim? again, sama seperti subjek sejarah, yg hanya diajar utk lulus peperiksaan, bukan memberi kefahaman, tetapi menghafal butir penting dan skema jawapan utk peperiksaan dihujung tahun!

melayu yg tak bangang jangan dok terasa plak!



5 comments:

kingbinjai said...

oh sudah tentu tidak.

Anonymous said...

hahahahahah

Najwan Halimi said...

aduhai rosnah!

Anonymous said...

kamibaru saja melauncurkan website baru tentang dunia Melayu.

silakan buka dan berikan komentar,serta dapatkan berita/info tentang dunia melayu.

www.melayuonline.com

Anonymous said...

kamibaru saja melauncurkan website baru tentang dunia Melayu.

silakan buka dan berikan komentar,serta dapatkan berita/info tentang dunia melayu.

www.melayuonline.com

Post a Comment