Tuesday, February 06, 2007

skim yg sepatutnya bermula pada 2008 akhirnya dibatalkan oleh AAB. semasa kenyataan akhbar memalui TV3 semalam, AAB dengan sinis berkata, "ibubapa kenalah berbelanja sket utk pendidikan anak2. takkan semua nak tunggu kerajaan bg percuma. mana ade negara yg nak bg semua percuma." decision itu juga diambil kerana mengambil kira kerajaan terpaksa mengeluarkan bajet tambahan RM100 juta utk tujuan itu serta mengambil kira syarikat2 pembekal buku teks yg akan kehilangan sumber pendapatan.

kepentingan syarikat pembekal buku teks yg diambil kira berbanding kehidupan rakyat yg hidup susah. mengikut scheme sekarang, pelajar yg ibubapa berpendapatan RM2000 ke bawah sahaja layak menerima bantuan buku teks. memanglah RM2000 itu nampak selesa. tp kalau die ade 10 anak, tak ke naya? [ke kerajaan nak suggest plak, takyahlah beranak ramai2??] itu masih belum dikira jika anak dah masuk universiti. sekarang ini, PTPTN juga membuat pemilihan, pelajar2 tertentu sahaja layak menerima pinjaman penuh PTPTN. yg selebihnya menerima 50% pinjaman atau langsung tidak layak utk menerima pinjaman PTPTN.

itu belum dikira lagi dengan potongan2 yg ditanggung oleh ibubapa. mana nak bayar loan kereta, loan rumah, bills, sakit demam etc. AAB dan menteri lainnya cakap senanglah. die sume kerajaan tanggung. why not die yg korbankan dulu kemudahan2 yg dia dapat. kenapa kerajaan boleh berbelanja RM 287 million for a MATRADE building, RM198 million for a training recruit centre, RM190 million for MRR2 (yg kosnya meningkat kerana kecuaian kerajaan dalam pemberian kontrak kpd kontraktor tidak bertanggungjawab).

berapa banyak dihabiskan utk mengubahsuai rumah PM di putrajaya diawal perlantikan beliau sebagai PM? berapa banyak dihabiskan utk penyelenggaraan rumah dan kawasan sekitar putrajaya? dan duit siapa? RM440 juta utk sebuah istana baru itu lebih penting dari perbelanjaan utk skim buku teks? (ya, ia lebih penting, tgk kepada siapa pulak projek itu diberikan!)

berhenti bercakap mengenai "berkorbanlah sikit" kerana sudah terlalu banyak hak dan kemudahan rakyat dikorbankan!


4 comments:

Anonymous said...

Masaalahnya bantuan ini tidak betul-betul di beri kepada mereka yang memerlukan. Saya kenal mereka-mereka yang hidup mewah pun dapat juga bantuan ini. Dalam banyak hal keadaannya begini di negara kita.
Bantuan tidak sampai kepada yang benar-benar susah.

afifi said...

pendidikan jadi satu keperluan yg mahal harganya. tak mustahil banyak yg tak mampu nak hantar anak ke sekolah.

Deo said...

Saya rasa, ibu bapa (walaupun berat bahu memikul) bukan lah berharap sangat dengan pemberian percuma buku teks ni. Masalah nya... benda ni dah diwar-war dan dibentang dalam bajet tahunan negara. Sepatutnya apa yang dibentangkan dalam bajet telah mengambil kira segala aspek seperti berapa juta RM yang perlu dikeluarkan kerajaan dan sebagainya. Bukannya dah umum, baru nak kaji. Tak ke BODOH dan HAPRAK dan DUNGU dan BAHLOL dan TENGING dan TOLOL dan MANGKOK AYON. Sehingga kan selepas bajet dibentag, rakyat rata-rata memuji langkah ini. Rakyat semua ditipu oleh pemimpin sendiri.

Agaknya Hadhari menggalakkan penipuan oleh pemimpin?!

afifi said...

betul2! aku stuju! memang mangkuk ayun. btw, aku tak dengar lagi ape2 ulasan dr Hishamuddin sendiri. dah lama tak nampak/tak dengar die bercakap.

Post a Comment