Thursday, February 15, 2007

Pengarah Jabatan Pelajaran Kelantan dalam Utusan hari ini kesal dengan tindakan MB Kelantan yg lebih mengutamakan agenda politik berbanding masa depan SAR.

masalahnya hanya satu, kerajaan akan menyalurkan bantuan hanya jika; SAR didaftarkan sebagai sekolah agama bantuan kerajaan. dulu2, SAR tiada masalah, kerana mendapat bantuan perkapita daripada kerajaan, sehinggalah bantuan perkapita ini ditarik balik. seperti yg dipersoalkan oleh Ismail Noh, kenapa SAR tidak mendapat layanan sepertimana Sekolah Jenis Kebangsaan yg menerima bantuan penuh kerajaan.

dan kenapa pula MB Kelantan itu berkeras tidak mahu mendaftarkan SAR sebagai sekolah agama bantuan kerajaan? apabila didaftarkan dengan KPM, SAR akan sama seperti sekolah kebangsaan. yg mengamalkan dasar dan konsep kebangsaan. dan baru2 ini, MB pernah tampil menjelaskan beliau tiada masalah dalam mendaftarkan SAR. tetapi, 3 syarat yg perlu dipatuhi jika ingin SAR didaftarkan. 2 daripada 3 yg aku ingat; tiada campurtangan dalam pemilihan guru2 SAR, dan jugak tiada campurtangan dalam silibus pengajian. susah ke syarat ini dipenuhi? tujuan syarat itu tidak lain hanya utk memastikan matlamat penubuhan sebuah sekolah agama terjaga.

jika benar kerajaan ikhlas ingin menyalurkan bantuan, kenapa tidak dipenuhi saja syarat itu? kalau tidak ada niat mempolitikkan isu ini, kenapa tidak diteruskan saja bantuan perkapita seperti yg diberi sebelum ini?

6 comments:

kingbinjai said...

isk tak perlu disoalkan perkara ini. sudah jelas memang taknak tolong. org kafir, mana mahu dia tolong org islam?

Anonymous said...

Saya ingat lagi pada awal persekolahan anak saya yang pertama, sekolahnya menggunakan buku-buku dari YIK. Isi-isinya tersusun dah mudah difahami. Kini apabila terpaksa berdaftar dengan JAIS, terpaksalah mengguna buku JAIS. They try to put their creativity by using bubble talks in their books. But my children find them ridiculous as the facts are everywhere. Probably other children find them interesting, but not mine.

Anonymous said...

king: entahlaaaa, nak kena panah petir diorang nih.

acciaccatura; bertuah anak anda!

Anonymous said...

Maksud saya, elok tak payah bagi mereka. they WILL take over everything definitely, syllabus and all. But they are cut out to handle SAR.
InshaAllah, ada sekolah di trengganu tak dapat bantuan kewangan tapi guru-gurunya tabah dengan situasi itu. They do come to the surau near here to give ceramah and do some collection. They survive this way, Alhamdulillah.
Better this way daripada bagi mereka hancurkan sekolah yang telah ada. Kita kena selalu ingat untuk memberi bantuan bila boleh.

Anonymous said...

Sorry, "they are NOT cut out to handle SAR".

afifi said...

selamatkan SAR!!

Post a Comment