Tuesday, December 05, 2006

masa dunia dilanda peningkatan harga minyak, malaysia termasuk antara yg terkesan. rakyat terpaksa berhadapan dgn kenaikkan harga minyak, yg secara tak langsung kenaikkan harga barang, kerana kerajaan kata die dah miskin. tak mampu nk tanggung subsidi minyak korang. hahah. dah naik harga minyak, mr nice guy cakap naik laa pengangkutan awam. jimat sket katanya.
semalam aku naik bas. aku kesakitan. tapi, aku perlu bernafas. kat sini, orang berneck tie, berkot smart nak mampos pon bleh naik bas. tak perlu berkereta mercedes mata belalang. satu, mungkin mentality mereka yg tak berpegang kepada "kereta [atau ganti saja dengan rumah,dressing etc] adalah simbol kehebatan aku".
dan lagi satu, services. sungguh tepat pada masa. itu bas. di tempat kita, yg komuter yg behenti sharp setiap 2 minit disetiap stesen pon bleh lambat. brape kali kita dengar kes komuter tergelincir landasan laa. landasan rosak kene repair. service tak kerap. menyusahkan. sbb tuh orang pilih berkereta.
memang laa nampak cam aku reti cakap je. tapi, just out of curiosity. kenapa org kt sini bleh buat, kenapa kita tk bleh buat? kata malaysia boleh! ngehheheh.
project banyak. idea ade. [and recently katanya rapid kl nk tambah bas ke destinasi2 sesak. bagus aaa tuh. ] tapi pemantauan? kualiti? buat laa landasan btol2. tkyah setiap setahun nak kene repair. kalau kualiti elok, takdenye die nk rosak. masalahnya, orang kontrak nk untung lebih. kerja mcm buat sekadar untuk "ok, aku dah siapkan project nih" ok, maybe aku pon tk jaga kualiti kerja aku [homework ke, presentation ke] tapi suka hati aku laa. tuh affect markah aku. result aku. tapi orang2 nih, diorang dibayar untuk buat kerja tuh. dan lagi diorang untung besar. pastuh, ape diorang peduli, sbb diorang naik merc, bmw ade driver.
dan orang2 yg nak naik bas, komuter, lrt etc etc tuh bayar duit pon. bukan naik free. and satu lagi hal yg menyentuh aku. masa orang nih naik bas. die bukak wallet untuk ambik syiling. well, perempuan.. :) pastuh, sgn lemah lembut die ambik baki, masuk dalam wallet and masukkan wallet dalam handbag.ape yg menyentuh aku, driver tuh tunggu sehingga orang tuh settle [ambik blk duit baki, masukkan dalam wallet and handbag and gerak ke seat] then baru driver tutup pintu bas and gerak. try naik bas kt msia, tak nyempat2 orang nk settle, terus gerak. nak tergolek2 dalam bas. takpon kene marah ngan driver soh gi dok blakang cepat2.

p/s: aku nih pon, banyak sangat aih tak puas hati... hahaha
marah aa aku. bukan aku naik bas/komuter free. aku bayar beb.

0 comments:

Post a Comment