Tuesday, December 12, 2006

bile cuepacs mintak kenaikkan gaji untuk penjawat2 awam. kata tpm, kita tgk keadaan kewangan negara dulu. katanya ita tengok kemampuan kewangan negara.
alasan mereka mintak kenaikkan? kenaikkan kos sara hidup. betol. tepat. kos sara hidup memang tinggi.
lepas tuh, masa pembentangan usul pendidikan masa depan negara di nottingham tempohari ada dicadangkan mengehentikan penghantaran pelajar ke luar negara untuk kursus ijazah. hanya ditumpukan penghantaran untuk pelajar2 master atau phd program.
mulanya aku bersetuju. katanya membazir. padahal, mereka ini sepatutnya disimpan di institusi2 pengajian dalam negara. banyak duit dilaburkan. tetapi hanya untuk program degree. lainlah kalau untuk program masters atau phd yg mengkehendaki student2 ini menjalankan research dsbgnya.
dari satu sudut, ade betulnya. tp, kalau kerajaan tak habiskan duit untuk hantar pelajar2 ini, kemana lagi duit hendak dilaburkan secara bermanfaat? takkan semua duit nak habiskan untuk istana negara 400 juta, kediaman rasmi pegawai2 kerajaan juta2, menara pusing2 untuk tarik pelancong juta2 [khabarnya pembinaannya telah dihentikan dan mungkin ditukar ke satu lokasi lain kerana lokasi tersebut dijumpai khazanah2 sejarah, dah ade orang timbulkan isu nih awal2 sebelum pembinaan dulu].
kenapa juta2 boleh diluluskan untuk buat bangunan2. tapi untuk membantu penjawat2 awam ini perlu pula tgk keadaan kewangan kerajaan. kalau lulus nanti, untunglah kakitangan awam. kalau tkde kenaikkan, kene laa mereka terima hakikat, negara kita sebenarnya dah miskin.

p/s:nak mintak naikkan scholar bleh tak? ngahahaha.

0 comments:

Post a Comment