Tuesday, March 11, 2008

ketika majoriti rakyat malaysia sedang menikmati kemanisan gelombang perubahan, masih ada yg berkira-kira untuk terus menyokong pasukan yg sudah 50 tahun menguasai tampuk pemerintahan. lebih dasyat lagi, mahu mengubah kelantan kepada satu pasukan yg lain. katanya, ianya masih ditakuk lama.

saya kira, jika kelantan di takuk lama, ianya pasti jauh lebih baik dari satu malaysia yg berubah menjadi satu negara yg makin parah. apakah pemerintahan Nik Aziz itu disamatarafkan dgn Koh Tsu Koon di penang, Mahdzir di kedah, Khir Toyo di Selangor, Tajol Rosli di Perak? sekadar menyebut beberapa negeri. sungguh, jika UMNO punyai calon bakal menteri besar yg lain selain Awang Adek, mungkin rakyat kelantan tak teragak2 untuk menerima mereka. tapi Awang Adek? beliau tidak mampu untuk amanah kepada tugas dan kerja mereka sebelum ini, inikan pula untuk menyerahkan kepada mereka satu negeri Kelantan?

dgn tahap kebergantungan kepada kerajaan pusat yg amat minimal, berjaya mengurangkan jumlah hutang kerajaan negeri yg ditinggalkan oleh kerajaan sebelum ini, berusaha menolong mereka yg susah. Husam telah menjelaskan kerajaan bersedia untuk menolong mereka yg tidak mampu untuk survive kehidupan sekarang, tapi bg mereka yg masih tidak mampu mengubah nasib mereka, itu adalah kerana sikap mereka sendiri yg tidak mahu mengubah nasib hidup mereka. kerajaan tidak mampu untuk ke setiap ceruk, mereka juga harus tampil kedepan jika mahu orang mengubah nasib mereka. dalam masa yg sama kerjaan berusaha untuk menolong mana yg ternampak pada mata mereka.

jika dilihat, kelantan bekerja untuk mengubah tahap mereka. kalau dulu mereka menjadi negeri kedua yg paling ramai penduduk termiskin, kini mereka di tangga ke enam. kita lihat, apa kedudukan kelantan dalam masa 4 tahun akan datang. saya percaya, pasukan kerajaan kelantan berusaha yg sungguh-sungguh untuk membuktikan tidak silap mereka terus memilih kerajaan yg ada sekarang untuk terus memerintah.

dan dengan ini juga, besarlah harapan saya jika kedah, perak yg juga di ketuai oleh dari kalangan PAS dan dibantu oleh DAP dan PKR dapat mengubah kedudukan mereka sepertimana kerajaan kelantan. kurangkan jurang antara MB dan rakyatnya. tidak seperti keadaan sebelum ini, MB ulang alik ke luar negeri, rumah MB di ubahsuai berjuta-juta menggunakan wang peruntukan dari kerajaan pusat, tapi rakyat terus melarat. hutang lapuk kerajaan masih jugak tidak selesai. harta, sumber kekayaan negeri semakin kopak, keadaan masih juga tidak berubah. selangor di ketuai oleh khalid ibrahim yg tak syak lagi kredibilitinya sebagai seorang ketua kapal.

orang yg menyokong BN begitulah lagaknya. mudah kepanasan apabila dipersoalkan sokongan mereka kepada kerajaan BN. mudah melenting. apabila diminta rasional dan justifikasi, mereka lebih selesa memberi jawapan.. "tolong hormati pendirian politik masing-masing"

2 comments:

kingbinjai said...

tu yang aku tak faham tu

Anonymous said...

hahaha, macam aku jugak laa. tak paham btol.

Post a Comment