Sunday, March 09, 2008

slept at 4.30 am, and so far.. the least i could say.. alhamdulillah. despite all the tricks, one sided media, SPR diperkosa.. yet the oppositions win big! but not big enough in Terengganu.

2 kesimpulan yg boleh aku buat berdasarkan keputusan PRU12 semalam.

kuasa Tuhan. pembangkang gigih berusaha untuk membawa perubahan kepada wajah Malaysia akan datang. mereka berdoa, mereka berusaha. Tuhan menolong mereka yg berusaha. Tuhan menolong mereka yg meminta kepadanya.dengan syarat, permintaan itu ikhlas. alhamdulillah, Allah memberi isyarat jelas, kuasa Tuhan melebihi kuasa SPR yg bengong, kuasa media yg berat sebelah, kuasa pengundi hantu yg tak reti bertaubat, kuasa duit yg membeli undi, kuasa janji pembangunan yg dijanjikan UMNO dll.

selain itu, apabila rakyat dalam jumlah yg begitu signifikan mahukan perubahan, penipuan [pengundi hantu, penggunaan jentera kerajaan ] dan sebagainya masih tidak cukup untuk mengatasi kuasa rakyat. kita lihat beberapa tempat yg melihat kemenangan di pihak pembangkang dgn jumlah majoriti yg lebih besar.

di kelantan contohnya, kebangkitan itu begitu jelas dirasakan. bayangkan parlimen hanya tinggal 2 kerusi. dan dunnya dengan 6 kerusi.walaupon khairy dengan slogan "pade doh 18 tahun" dan Najib dengan "tahun merawat Kelantan" Paklah dan Najib ulang alik ke kelantan, Kahiry pon sama. dan mereka memberi alasan, konflik dalaman UMNO sebagai punca kekalahan di kelantan. terimalah hakikat, rakyat kelantan lebih cerdik dalam berpolitik, dan mereka terbukti sungguh pintar dalam pilihanraya 2008. ECER, university, pembangunan ternyata omongan BN yg tinggal omongan. ianya tidak mampu membeli undi oghe kelate. memang, Tok pa menang di Jeli. tapi, mungkin pelajar-pelajar hantu yg mengundi untuk Tokpa tahu duduk perkara. as for Ku Li, tidak hairan rasanya beliau menang. aura Ku Li cukup kuat untuk dikalahkan.

tapi aku sensungguhnya hairan.. begitu hairan dengan apa yg berlaku di Terengganu. sepatutnya PAS menang atau paling tidak, beroleh kemenangan di lebih banyak kerusi DUN. dengan 24-8 kerusi, kelihatannya seperti Terengganu selesa di bawah Idris Jusoh. dan itu sangat mustahil. dengan bilangan penduduk miskin tegar bertambah, kes Batu Burok.. tidak cukup dengan itu, orang UMNO sendiri yg marahkan calon2 UMNO yg dibariskan oleh Idris Jusoh. paling aku kecewa, Mat Sabu pon tewas di parlimen Kuala Terengganu. jika undi calon bebas diberikan kepada calon bebas, itu sudah cukup untuk memberi kemenangan kepada Abang Mat. tapi Abang Mat pon tahu bagaimana kotornya proses pengundian di sana. tapi siapa tahu, sejauh mana kotoran dalam SPR yg mengendalikan proses mengundi, proses peti undi, pengiraan undi. sebagaimana yg dilaporkan di Pasir Mas, petugas yg membawa peti undi melencong ke tempat lain tetapi berjaya dihalang oleh orang ramai. siapa tahu, kalau mereka berjaya melarikan peti undi tersebut.. Ibrahim Ali mungkin tewas di Pasir Mas?

Kaum Cina membuktikan mereka tegas dalam menyampaikan hasrat hati mereka. ianya jelas dengan peningkatan kemenangan DAP. begitu juga dengan India dengan menyokong pembangkang. Melayu, masih ramai yg buduh dan berharapkan perubahan itu turun dari langit agaknya. di Sabah pula, jika kerjasama antara PKR dan DAP dalam pembahagian kerusi itu lebih baik, mungkin lebih banyak kemenangan di Sabah akan dicatatkan.

PRU 12 kini sejarah. sekaran kita harus pandang ke depan. BN tidak akan berdiam diri dengan kekalahan ini. to oppositions yg menang, sekarang mereka harus membuktikan rakyat tidak silap dengan memberi mandat kepada mereka. mereka harus buktikan bloggers tidak silap berkempen untuk mereka. to Kelantan, both kerajaan dan rakyat... good luck untuk teruskan kegemilangan Kelantan.

congratulation Malaysians!


0 comments:

Post a Comment