Saturday, October 21, 2006

terbaca tentang kemelut syiah-sunnah di iraq..membuat aku mendidih.ingin tahum.apakah punca sehingga tidak pernah selesai.mhingga sanggup bunuh-membunuh..laporan utusan hari ini menyebut mereka akan mengeluarkan satu pekeliling utk meredakan keadaan..pekeliling yg diusahakan oleh ulama kedua2 pihak..menyerah tidak mungkin..akhirnya kedua-dua setuju duduk semeja..

isu ini memang mendapat perhatian..aku ini suka membaca tulisan orang..bukan sastera..tapi membaca tulisan pandangan orang tentang sesuatu isu..aku tidak suka berbahas..diajak aku berbahas pasti aku bisu..tapi aku suka memerhati..apa jua yang aku pikirkan, hanya aku yang tahu..terjumpalah aku blog2 yg mengupas isu ini..tk lupa juga buku2 yg dionlinekan..[rosak bahasa]..
salah satunya adalah;
http://lamanpendita-bitara.blogspirit.com/archive/2006/06/16/fahaman-sesat-dan-penyelewengan-umat-islam.html
[kredit kpd penulis, maaf jika menerbit tanpa kebenaran, hehe]

^^counter aku hanya utk isu syiah. tgk tajuk laa wei, hahaha^^

ini counter dari aku.aku hanya menjawab dari sudut "aku sbg syiah"
[jd tiada emosi diletakkan disini] berdasarkan jawapan2 yg diutarakan oleh ulama2 syiah sendiri, kerana "soalan2" atau dikatakan "salah faham2" seperti ini adalah isu basi/perkara biasa bg mereka.


sila baca tulisan di pautan/link di atas sblm memahami argumen ini.

dikatakan abdullah bin saba sbg punca perpecahan.ya lah, dia ni laa selalu disandarkan sbg pengasas syiah.

syiah pon tak mengaku abdullah bin saba ni sape.lepastuh pulak buleh direfer mana2 kitab ahlul sunnah sendiri, sesama ulama pon tak sepakat bilakah munculnya abdullah bin saba ini.zaman umar (slps 6 thn pemerintahan saidina uthman)? zaman pemerintahan saidina ali? atau selepas pembunuhan ali? bila sebenarnya syiah ini wujud? kalau abdullah bin saba, kenapa tiada watak beliau dalam mana2 sejarah yg dikaitkan dgn saidina ali?mana2 perang, kenapa tidak diketegahkan namanya jika benar dia yg fanatik terhadap ali.

kita tidak pernah jelas kenapa perang saudara itu harus terjadi.perang jamal dan siffin.yg kita tahu, ia berpunca dari fitnah.fitnah apa?
kenapa aisyah sanggup menyerang saidina ali.bukan nya orang lain.saudara Rasulullah saw.
kenapa muawiyyah memerangi saidina ali.
hanya kerana ingin menuntut saidina ali mencari keadilan terhadap Saidina Uthman yg dibunuh.Saidina Uthman, orang yg bertanggungjawab melantiknya sbg gabenor Syam. juga saudara kpdnya. tahu apa alasan Saidina Ali yg tidak memuaskan hati Muawiyyah? Ali ra hanya meminta tunggu sehingga keadaan umat Islam kembali reda. kerana selepas Uthman, banyak pembaharuan yg dibuat.semasa pemerintahan khalifah ketiga itu, banyak hak keistimewaan diberikan kpd pihak tertentu, kroni2 dilantik utk jawatan2 tertentu. Saidina Ali hanya membersihkan pemerintahannya. tetapi boleh pula timbul tidak puas hati kpd Thalhah dan Zubair serta Aisyah yg membawa kpd perang Jamal. marah pula Muawiyyah sehingga perang Siffin. tetapi betapa banyak buku2 dan kitab2 yg menceritakan keutamaan Muawiyyah ini. sudah tentulah timbul tidak puas hati dikalangan syiah.tidak hairanlah kenapa mereka mengutuk tindakan Muawiyyah. ingat lagi bagaimana dia mendapatkan kekhalifahan dgn cara tipu helah semasa majlis tahkim selepas perang siffin? tapi ibn taimiyyah dalam sebuah bukunya memuji2 Muawiyyah dan anaknya Yazid yg membunuh Imam Hussin

kemudian ditulis, pengikut ali berpecah kpd 2. khwarij dan syiah.

ok skarang dimana pula peranan abdullah bin saba sbg pengasas syiah?

dibuat pula generalization Syiah itu mengangkat Ali sbg tuhan.
ermm, [kalau ada pon syiah sebegitu, hanya sebahagian.]asas tauhid syiah dan sunnah itu sama. Mereka semua mengakui keEsaan Allah swt. mengenai penolakkan terhadap kekhalifahan Abu Bakar, Saidina Umar dan Saidina Uthman.ada sebabnya. yang ini akan dikupas kemudian.yang pastinya, Saidina Ali tidak membaiah Abu Bakar sebaik yg lainnya membaiah ketika peristiwa saqifah bani saidah. baiah beliau hanya setelah kematian Fatimah Az-zahra, kira2 6 bulan selepas pemergian Rasul yg sepanjang zaman, Muhammad saw.

0 comments:

Post a Comment