Tuesday, May 22, 2007


gambar dari blog roslan sms corner. anda tahu nilai durian itu? RM26000 utk 200 biji. itu lapor the star. [lihat artikel beliau pada 17th may 2007]

tinggalkan cerita durian. ini kisah pengundi hantu. beli undi. rasuah RM200 dan sehelai kain batik untuk satu pangkah.

kalau di tengok balik. yg ambil RM200 dengan sehelai kain batik ini bukan lah golongan berada. pada mereka apalah sangat RM200. lojiknya, orang yg sederhana yg mungkin terkena dengan magic RM200 dan sehelain kain batik.kemudian; 5 tahun dia rugi dan sengsara dengan kenaikkan harga barang, harga minyak etc etc ditebus dengan RM200?

cerita azmin dalam salah satu siri ceramahnya, bijaknya orang kelantan apabila diberi RM200 ini dia ambik saja. tapi bila masa memangkah, die tetap pangkah PAS.

apa? orang diberi RM200 nih takut berdosa ke bila dah ambik RM200 tapi pangkah parti lain? awat hang rasa bersalah ka kalo pangkah lambang lain? masa ambik RM200 tak ingat nak rasa bersalah?

apa magicnya RM200 ini boleh buat orang lupa kepada tekanan demi tekanan dalam keadaan ekonomi seisi rumah?

RM 200 dibayar utk lantik mereka perintah selama 5 tahun. tak ke bodoh tuh.kalau nak sangat, mintak banyak skit! tuh, hang tengok kat atas tuh. dia bayar hang sama mahai ngan sebijik durian yg dia makan. hang ingat die heran sangat nak bg RM200 tuh? hang ingat die kenang sangat jasa memangkah BN? die bayar kepercayaan hang sama mahai dengan yg die bayar sebijik durian die je. tuh pon bukan duit dari poket die pon.

ohhh.saya bukan menyerang peribadi! huh.

saya bukan membuat generalisation. maksud saya, tak semestinya semua pemimpin UMNO itu busuk macam tempoyak. mungkin ada saja seperti D24. bahasa mudahnya; kalau pemimpin itu menyogok dengan RM200 dan sehelai batik, atau pembangunan seperti maggi slurppp cawan saja, warning die sket. jangan biar bermaharajalela.

lihat saja contoh di berembang. khir toyo bukan tidak tahu mata masyarakat akan memerhati tindakan beliau membenarkan perobohan rumah2 serta surau. tetapi, dengan angkuhnya khir toyo masih boleh membenarkan perobohan walaupon mahkamah membenarkan penangguhan perobohan sebagaimana yg diminta oleh penduduk kampung. kerana apa? kerana khir toyo mahu buktikan, dia berkuasa, dia mampu buat apa saja.

saya tidak cakap yg calon2 dari PKR, PAS dan lain2 itu perfect. tapi kalau kita tahu mereka adalah calon yg lebih baik, kenapa tidak? UMNO itu hanya tinggal nama!

sekarang ini, tidak ada satu badan pon yg bebas, yg berani bangun dan katakan "no abdullah you're wrong, no UMNO you're wrong! no paklah, you're not supposed to buy that luxury jet, you're not supposed to accept the luxury yatch etc etc" [refer kepada polis, mahkamah, majlis bandaraya, termasuklah EC] selain parti2 pembangkang, Dr Mahathir dan beberapa penyokong mahathir yg dibuang dari UMNO dan juga beberapa ahli2 kecil UMNO yg masih dok kenang jasa Mahathir.

i dont know what happened to the people. either they dont see that there is something wrong with the government, or they are just dont care. mereka yg tidak peduli, saya rasa seperti orang yg mementingkan diri sendiri. asalkan diri selamat, lepas makan, cukuplah. masa nak pangkah pon mungkin dia main tutup mata and pangkah. ataupon dia tak pangkah langsung. ataupon bawak balik kerta undi buat souvenir?[ring any bell?]

sekarang ini, mat rempit lagi bagus dari orang yg belajar tinggi langit. sekurang-kurangnya, dia ambik tahu, kurang-kurang die tahu mana die nak pangkah bila masuk time mengundi, kurang-kurang die turun berkempen untuk UMNO. walaupon berkempen seperti orang yg tak civilised.tapi kurang-kurang die ambik tahu. sedihnya, pelajar2 di langit ini, yg ada access internet tak tahu adanya by-election di Ijok baru2 nih. ini bukan kisah rekaan. dan saya tak generalise. saya refer kepada yg tidak ambik tahu kerana rasa tak perlu ambik tahu.

yg ambik tahu plak, tak pasal2 kena tindakan tatatertib dek AUKU. change people! change for the better!

p/s: tak sampai 1st june aku dah menulis lagi! haha. lepas gian.


3 comments:

kingbinjai said...

thats why i said, boikot pru! but as usual you all to chicken to do it!

Anonymous said...

iskkk..die peduli ke kalau kita boikot?

Anonymous said...

Ada klinik gigi yang best di Kajang, "Klinik Gigi Khir". Selalu terfikir ada kaitan dengan Khir Toyo ke tak, sbb tahu dia memang dentist. Tapi tak berani nak tanya.

Post a Comment