Tuesday, May 01, 2007

dan begitulah nasib di Ijok. najib kata it was a fair election. mereka kata demokrasi masih segar di Ijok. tidak ada apa yang perlu dipertikaikan. full stop.

tinggal saja kisah Ijok. masih banyak yang menanti dihadapan. lagi pula Paklah sudah membunyikan semboyannya. pilihanraya umum bila-bila masa.

siapa pon menang kerusi Ijok, perlbagai teori yang muncul. ada yang kata [atau aku yang kata?], melayu bodoh, tak reti bahasa, tak kira ekonomi ke, kene tipu ke, dikhianat ke, tetap percaya pada UMNO. tetap percaya kepada BN. nak buat macam mana pon? even if PKR menang di dun Ijok, tak banyak perubahan yang mereka boleh buat. najib was right when he said Tan Sri Khalid tak mampu mengubah Ijok, kerana modal bukan kelebihan PKR. berhempas pulas lah khalid meminta-minta dari kerajaan negeri mahupon kerajaan pusat nanti.

aku tertarik dengan analisis RPK. katanya, crowd di ceramah penerangan tidak boleh diterjemah kepada maksud penyokong atau pengundi. maksudnya, yang menghadiri ceramah itu boleh sesiapa saja. idea RPK menjawab persoalan retorik aku. "kenapa time ceramah, di blog semacam ramai saja yang menyokong agenda perubahan PKR? kenapa tiap kali pilihanraya kalah saja?" mungkin crowd itu orang dari luar, mungkin orang yang tak berdaftar pengundi pon, mungkin jugak penyokong UMNO yang mengisi masa mereka mendengar cerita2 baru yang bakal dibongkar. and he was right too when he said PKR harus menang kerana hebatnya PKR, bukan kerana buruknya UMNO/ BN.

ya, baru aku ingat. melayu suka kepada gosip. mereka gemar sekali akan cerita belakang tabir. itulah yang setiap kali Anwar berceramah, pasti ramai saja yang datang. pasti ramai yang bertepuk. balik rumah, esok mengundi pangkah BN juga. sebab PM dah berjanji, bermacam rancangan pembangunan bakal dinikmati rakyat. projek dipelusuk malaysia. dan dalam hati mereka berdoa barangkali, moga-moga Abdullah lembut hati untuk menurunkan harga minyak. mengawal harga barang. berdoa barangkali, ekonomi akan bertambah baik. dan mungkin berdoa barangkali, agar Anwar diampunkan kerana membawa fitnah! hahah.

apa jadi pada BA? entahlah. pelbagai teori lagi timbul. persefahaman PAS dan DAP itu seakan tidak lojik. PKR seperti kancil tersepit. terlalu banyak hal. dan semua hal disandar pada bahu Anwar. Anwarlah yang mendedahkan bobroknya BN. Anwar lah yang terus memujuk melayu supaya DEB dimansuhkan. Anwarlah yang menarik cina dan india dengan plan NEP. mereka ada ramai lagi handalan. kenapa hanya Anwar yang berkokok? mungkin ada benarnya, karisma politik mereka yang lain termasuk Khalid Ibrahim sendiri tidak cukup terserlah. tidak seperti Anwar, tidak seperti Ezam atau mungkin Azmin.

barangkali rakyat perlu duduk bertenang. fikirkan balik. kerajaan ini perlu diubah atau tidak? kalau perlu, kenapa? fikirkan balik, mampu ke BA mentadbir malaysia? akan berubahkah malaysia selepas diambil alih BA? tapi, usah fikir jauh sangat. usah fikir bagaimana konsep malaysia nanti? berubah menjadi negara Islam? boleh duduk diamkah kit siang dan karpal sigh?

sekarang yang sesak nafas bukan lagi BN. sebab mereka ada banyak penyelamat-penyelamat yang akan membantu mereka tarik ke tepi. mereka ada polis, mereka ada SPR, mereka ada media dan mereka ada pengundi-pengundi yang dulu, kini dan selamanya bersama BN. yang penting mereka ada kuasa dan wang. yang sesak nafas sekarang adalah BA. samada mereka mahu terus mementingkan diri sendiri menyelamatkan diri masing-masing.atau mereka mahu berganding bahu dalam erti kata sebenar, bukan hanya kata-kata.

kalau ditanya aku? aku mahukan perubahan!


0 comments:

Post a Comment