Thursday, April 26, 2007

mereka guna polis. mereka guna media. mereka perbodohkan orang kampung. mereka peralatkan pengundi.

pada masa pilihanraya kecil lah pengundi merasa janji ditunaikan. tiba-tiba ada peruntukan untuk perbaiki jalan. tiba-tiba ada duit untuk perbaiki sistem perparitan. tiba-tiba banyak pula peruntukan untuk bina masjid. bina sekolah. be careful wakil-wakil rakyat lain. jangan-jangan ada rakyat yang berdoa, agar wakil-wakil rakyat mati, sakit.. [nauzubillah] supaya adanya pilihanraya kecil. supaya nasib dan hidup susah mereka dibela saat pilihanraya kecil.

lihat saja berapa banyak janji yang ditabur untuk Ijok? Muhyiddin pon seolah tersasul apabila utusan melaporkan laporan ini. kenyataan Muhyiddin meng'confirm'kan [God, i cant find the exact malay word..tiba-tiba lost] apa yang terjadi di Kelantan. bagaimana kerajaan pusat menyekat bantuan kepada kerajaan negeri Kelantan.

apa sebab kerajaan pusat, kerajaan UMNO yg syok sendiri menjadi pilihan rakyat, tidak boleh mengeluarkan bantuan dari segi kewangan jika pelan pembangunan yg dikemukakan calon PKR itu mampu mengubah rupa dan nasib rakyat di Ijok?

dan lagi, mereka menggunakan kuasa ke atas pasukan polis untuk menghentikan ceramah oleh calon PKR. kenapa? kenapa permit itu susah untuk dikeluarkan? lihat saja video ini. "no comment". ketua polis pon dah bagi jawapan macam artis.

media itu toksah cakap lah. dari dulu pon. yg side BN tuh memang takde cacat langsung. elok cantik saja. kalau PKR tuh, bagilah calon itu bekas pengerusi PNB ke, Guthrie ke, diorang masih lagi rasa Khalid Ibrahim tak akan mampu untuk membangunkan sebuah kampung Ijok ini.

khalid ibrahim and the rest of PKR committee have done their best to convince people in Ijok that they should have been given a chance. and now its up to the Ijok people to choose the best candidate to serve for them. either najib.... oooppps, parthiban or khalid ibrahim.

as for me, even khalid ibrahim kalah dalam pertarungan di ijok ini, tapi mereka rasanya akan puas. puas in the sense that, jika EC transparent, tiada pengundi hantu, kempen pilihanraya yang bersih, polis tak sekat ceramah kempen pembangkang, media memberi coverage yang balance, PKR akan menang. puas lagi kerana BN berhempas pulas untuk menang di atas kertas. lihat saja berapa banyak mereka habiskan untuk janji2 Ijok? apa mereka peduli pon, bukan duit mereka yang licin. najib juga pasti tidak senang duduk dengan isu yg semakin hangat di Ijok itu. Abdullah diam membisu?? kenapa ya?


6 comments:

Dr Dre said...

Tu lah masalah nyanegara kita sekarang...terlalu bnayak korupsi..hmmm....tetiba je khir toyo kata memang dah ada peruntukan dlm kerajaan negeri utk pembangunan ijok..hahahha..lawak bodoh si PAK MENTERI...dah berpenggal-penggal BN menang kwasan tu,bila mati YB,dan dan je nak wat pembangunan.....ni lah dasar BN "TRADISI MEBELAKANGKAN RAKYAT"

Anonymous said...

'i need to believe that something extraordinary is possible.' <--- What an extremely powerful phrase!

Terikut ke kita pada semangat ungkapan ini?

"i need to believe that something extraordinary is possible."

Najwan Halimi said...

afifi,

ijok menyimpan 1001 misteri. kecurangan dan pengkhianatan.

afifi said...

syeikhryz,
herannya aku bile orang masih vote for BN.
p/s: thanks for your visit:)

fathi aris omar,
its actually an excerpt from A Beautiful Mind. terikut? susah!
p/s: thanks fo your visit :)

najwan halimi,
cerita weii.cerita dengan lanjut!

Anonymous said...

ye lah, saya pun hairan. dah tahu ada keburukan pun masih nak pilih yang itu jugak. alasannya, yang lain tak berkemampuan.
orang macam saya ni boleh buat apa sangat. Pergi undi then balik, pray very hard ada perubahan untuk anak-anak in the future.nak cerita banyak-banyak pun bukannya orang lain tak tahu. but still....

afifi said...

itulah, sedih :( tapi, lawan tetap lawan!

Post a Comment