Friday, April 27, 2007

dalam laporan malaysiakini, TDM memberitahu rakyat berpeluang untuk memberi petanda amaran kepada kerajaan. rakyat punyai upaya untuk memberitahu kerajaan "baik kau kerja baik-baik, or else aku undi orang lain" in a way, aku bersetuju dengan statement TDM, think before you vote. yang mana most of the voters vote sbb dia dah attach to certain party.

aku melihat attachment individu kepada sesebuah parti atau gagasan idea itu lebih kurang aku andaikan dengan muslim keturunan. ibu bapa aku Islam, so aku adalah orang Islam. ibu bapa aku UMNO, so aku rasa UMNO sajalah yang mampu membela nasib aku.

kita tidak banyak ilmu kerana malasnya kita. malas untuk ambil tahu. malas untuk cakna. kita tidak banyak analisis. kita tidak banyak diskusi. kita tidak banyak berfikir. kita buat sesuatu yang kita rasa senang. yang asalkan tidak menyesakkan otak. sesaknya otak itu kerana kita sumbat dengan hal yang remeh temeh, hal yang pentingkan diri sendiri, yang rasa diri sendiri sentiasa betul, susah nak mengaku kalah.

terkongkongnya pemikiran itu kerana pada asasnya kita dah pilih apa yang kita nak dengar, kita pilih apa yg kita nak lihat. kita tak beri peluang kepada diri untuk terima sebanyak mungkin yang boleh untuk kita serap, proses dan hadam.

manusia suka meletakkan visi dalam perjalanan hidup mereka. visi yang baik, akan memberi input dan hasil yang baik. visi yang cacat atau perasan best, akan membuat manusia seolah mencapai matlamat hidup walhal mereka hakikatnya sesat.

Imam Hassan Khomeini dalam salah satu bukunya, yang membicarakan proses taqarrub kepada Tuhan, ilmu itu merupakan stage pertama. tetapi ilmu itu tadi tidak boleh dibiarkan pasif, ia mesti digerakkan oleh diskusi, debate dan diolah dengan argument dan justifikasi. aku bersetuju dengan konsep; akal dan agama itu tiada benteng. saling memerlukan. tetapi asasnya, tegas Imam, manusia mesti terlebih dahulu membebaskan diri dari sikap pentingkan diri sendiri dan ego, yang menjadi kunci kepada segala titik negative dalam diri manusia.

yang penting pada aku, hati mesti tenang. barulah idea, pendapat, kritikan boleh disampaikan dengan baik. emosi, gelojoh, perasan best akan hanya melahirkan idea, pendapat, kritikan yang tidak matang. atau mungkin kelihatan seperti bodoh?

faisal tehrani mempunyai point dalam artikel ini. baca, lihat dan tafsir sendiri. my point is, manusia sukar untuk terima hakikat "aku salah" atau susah untuk mengakui "ustaz aku salah". baca sajalah diruangan komen artikel beliau itu. dan manusia yg dikepompong ini susah untuk tukar setting 'ilmu yang selama nih aku rasa betul' itu, salah sebenarnya. manusia kepompong seperti yang diolah oleh fathi aris omar. manusia yg hanya menunggu untuk disumbat. dan hafal. atau manusia yang mengitar semula apa yg pernah disampaikan oleh orang lain seperti dalam artikel Ancaman Pembiusan Agama ini. manusia-manusia ini yang kemudiannya perasan best!



2 comments:

kingbinjai said...

mereka kan manusia tak tahu malu

afifi said...

siapa mereka?

Post a Comment