Wednesday, April 25, 2007

kita yang memilih bagaimana kita mengisi perjalanan. dan kita yang menentukan arah perjalanan.

sama ada kita memilih untuk ikhlas memimpin, amanah dengan tanggungjawab, membantu orang susah, menunaikan janji-janji atau kita memilih untuk menindas, menipu atau makan rasuah.

Kisah Hur di medan karbala. Hur, yang memaksa rombongan Hussein ke karbala. Hur, ketua angkatan tentera pemerintahan Yazid.

tentera makin memaksa rombongan Hussein dan ahlul bait lainnya. pada 9 muharram, tentera yazid berkeputusan untuk memulakan perang ke atas Hussein. tentera yazid memberi tanda. perang bermula. hussein masih belum bersedia. hussein memanggil saudara setianya, Abbas.

"Abbas, pergi kepada ketua tentera Yazid. minta mereka tangguhkan perang ini. beri kita lagi sehari" tapi kenapa Hussein minta tempoh lagi sehari? untuk solat? untuk meluangkan sedikit masa lagi bersama anak-anaknya? untuk meluangkan lagi sehari bersama Sakinah, anak perempuan kesayangannya?

TIDAK. hussein menanti kedatangan Hur. siapa Hur?

Hur ketua tentera Yazid. yang menghalang rombongan Hussein ke Kufa. Hur bersama 1000 tentera lain yg memaksa Hussein dan yg lainnya ke karbala untuk berdepan dengan Yazid. Hur, nama yg bermaksud mencari kebebasan. dan Hur sempat membebaskan dirinya dari panas neraka sebelum segalanya terlambat.

Hur mempunyai pilihan antara syurga dan neraka. Dia mempunyai pilihan antara kejayaan di dunia, atau kesenangan di akhirat. it is never too late to ask for forgiveness. didalam kehidupan kita, kita selalu saja berdepan dengan pilihan. sama ada baik atau buruk. sama ada syurga atau neraka?

pada 9 muharram, Hur mendengar rintihan. "dahaga.dahaga..dahaga..." kanak-kanak di kem hussein menangis meminta air. Hur kebingungan. silap besar dirinya yang membawa Hussein ke Karbala.

"apa aku dah buat? kenapa aku buat begini? kenapa aku memaksa anak Fatimah begini? bolehkah Hussein maafkan aku? bolehkah Tuhan ampunkan aku? bolehkah Fatimah maafkan aku? bagaimana aku nak mintak keampunan?"

Hur tidak dapat lena. memikirkan dosanya. malamnya dihabiskan dengan tangisan dan rayuan memohon keampunan Allah swt.

keesokkan harinya. 10th muharram. di pagi hari. kuda-kuda yazid mula kepanasan dan tidak selesa. melompat-lompat. kuda-kuda itu pon tidak tahan menjejakkan kaki ke tanah kerana kepanasan. bayangkan Hussein. dan wanita-wanita. dan kanak-kanak yang sudah tiga hari tanpa bekalan air. ya Allah! tapi tentera yazid? mereka menyibah bergelen air ke kuda-kuda yang kepanasan tadi. supaya tenang kuda-kuda mereka. binatang.

dibenak Hur, "begitu banyak air untuk kuda-kuda. tapi anak-anak Fatimah dibiar kedahagaan??! begitu banyak air untuk binatang, tapi tidak sedikit pon untuk cucu Nabi Allah ??!"

Hur tidak sanggup lagi. esakkan meminta air itu mendera dirinya. Hur memanggil anaknya. "anakku, aku telah buat satu kesilapan yang sangat besar. aku telah membawa manusia yang suci dan benar itu kesini untuk dibunuh. tolong anakku. tolong bawa aku kepada Hussein. aku ingin merayu keampunan dari Hussein. merayu sebelum semuanya terlambat. aku malu dengan diri sendiri. bolehkah Hussein maafkan aku? aku tak sanggup mendepani Hussein." dan menyambung lagi, "anakku, sebelum kau bawa aku kepada Hussein, ikat tangan aku. dan tutup muka aku supaya aku tidak perlu melihat wajahnya sewaktu berdepan dengan Hussein. aku malu"

dengan menaiki kuda, pergilah Hur berjumpa Hussein. Abbas melihat kehadiran mereka menyangka Hur datang untuk menyerang. Abbas mengeluarkan pedang, bersedia untuk melwan mereka. imam Hussein kemudiannya berkata, " kembalikan pedang itu ke sarungnya. aku menunggu kehadiran Hur ini. pergi dan sambut mereka ya Abbas"

"silakan Hur. silakan. aku menanti kedatangan kamu" Hur melutut di kaki Saidina Hussein. "tuan ku, maafkan aku. ampunkan aku. aku benar-benar memohon ampun dengan tindakan aku. aku malu dengan diri sendiri."

Hur sahabatku. aku maafkan kamu. aku pasti, datukku, ayahku, dan ibuku juga memaafkan silapmu itu. mari bersama aku" dan mereka berjalan kembali ke khemah rombongan Hussein.

kejadian itu diwaktu subuh. masuknya waktu subuh, Ali Akbar melaungkan azan. tidak lama kemudian, tentera yazid sekali lagi memberi tanda mereka akan memulakan perang. Hur meminta keizinan Imam Hussein untuk pergi bertempur dengan tentera Yazid. Hur yang awalnya di pihak Yazid, yang menghalang perjalanan Hussein, memaksa Hussein dan ahlul bait lainnya ke karbala, akhirnya menemui 'jalan pulang'. beliau sedar. dan bersama dengan rombongan kecil Hussein.

"kau tetamu aku. baru sekejap kau bersama aku. belum sempat aku menjaga kau. belum sempat aku memberi kamu makan. paling tidak, luangkan sedikit masa bersama aku. tidak, tidak. aku tak boleh biarkan kamu mati. kau tetamu aku."

dan Hur tidak berputus asa. dipujuk nya Hussein agar membenarkannya menjadi orang pertama yang menentang askar yazid. kemudian diberi kebenaran. "pergilah. selamat tinggal. Imam Hussein sendiri yang membantu Hur menaiki belakang kuda.

Hur sempat membunuh beberapa tentera Yazid. Hur berani. Hur kuat. selepas lama bertarung, Hur jatuh dari kuda. cedera. luka sana-sini.Hur memanggil Hussein. "ya Hussein, ya Hussein. datang cepat. aku ingin melihat wajah mu buat terakhir kalinya"

kepala Hur di ribaan Hussein. "selamat tinggal Hur. datukku, ayahku, ibuku menunggu kamu di sana. kami akan bersama kamu tidak lama lagi. di syurga. selamat tinggal Hur. selamat tinggal"

Imam Hussein, dengan linangan air mata, berdoa kepada Tuhan,
"ya Allah. ampunkan Hur. kurniakan syurga untuk Hur" Hur syahid di ribaan Hussein. dan Abbas bersama Ali Akbar membantu membawa jenazah Hur ke khemah.

inna lillahi wa innna ilaihi raji'un.

nahhh, people in Ijok, inilah masa untuk memilih. yang baik dan yang buruk. pilih kerana Tuhan. ikhlas.

pemimpin yang keji, its never too late to ask for forgiveness.

2 comments:

Anonymous said...

Afifi, boleh "salin & tampal" dengan menyebut sumber & pautan (jika mungkin). Mungkin ada edisi baru nanti -- jika projek buku itu berjaya diterbitkan. Terima kasih atas minat. http://usrah2007.blogspot.com/

afifi said...

dan terima kasih utk keizinan.

Post a Comment