Wednesday, March 21, 2007

kekejaman zionist/yahudi di bumi palestine dikutuk dikeji. selain israel itu sendiri yg keras macam batu itu yg tidak tunduk kepada tekanan2 dunia [atau negara lain yg tak cukup menekan? atau mungkin saja kerana sokongan dr kuasa besar amerika dan eropah buat israel makin menjadi-jadi]

di sini, muslim eropah giat mencanangkan utk boikot apa sahaja produk dari syarikat2 yg memberi bantuan dana kepada israel. but, i believe we dont have it back in malaysia. kalau pon ada, mungkin a few yg sedar. and thank God ada beberapa usaha badan-badan bukan kerajaan utk mengadakan protes terhadap kekejaman Israel di bumi palestin. selain presiden OIC membuat beberapa kenyataan akhbar membantah kekejaman zionis. [akhbar utusan, heheh] dan mungkin juga usaha2 orang yg forward2 email kekejaman zionis. but what we do with the email. baca, pastuh kutuk2 ariel sharon, yahudi kejam blablablabla. kemudian bila ditanya, kenapa mesti kita kutuk yahudi ini. yahudi kejam. tapi kenapa yahudi kejam? tak tahu.

beberapa hari lepas sempat menghadiri satu majlis tayangan dokumentari bertajuk Death in Gaza; kekejaman israel yg di catat oleh james miller. seorang jounalist yg terbunuh di Gaza. dan selepas itu disampaikan talk oleh seorang dr Palestine yg menyambung pengajiannya disini.menurut beliau, walapon dokumentari itu menyedarkan ramai pihak tentang kekejaman oleh israel, tetapi sedikit tidak adil apabila, banyak ditonjolkan tentang kanak-kanak yg dilatih utk menjadi sebahagian paramilitary operation. memang ada yg menggunakan kanak-kanak. tapi itu merupakan aktiviti2 kumpulan yg kecil. tidak bg pergerakan besar seperti hamas dan fatah.

dtg sebagai pendatang. diberi betis, nak paha. [teringat kisah barat mula masuk melaka. dan akan datang singapura nak masuk johor mungkin?]kemudian mengaku tanah palestine itu hanya utk yahudi. kemudian dibunuhnya kanak-kanak. dibom rumah2. dimusnahkan. dibina benteng tinggi. disekat pengaliran keluar masuk wang. disekat kegiatan ekonomi dengan dunia luar. rasailah kekejaman itu dengan menonton sendiri documentary ini. mungkin lebih terkesan.

aku kagum dengan kanak-kanak palestine yg bertindak membaling batu ke arah kereta2 kebal israel yg menjajah kawasan mereka. mereka menentang walaupon bersenjatakan batu. menentang kereta kebal, tentera yg lengkap bersenjata. tahu sahaja lah yahudi ini kaum paling penakut. kerana mereka takut mati. dibaling batu oleh kanak-kanak pon mereka membalas dengan tembakan. mereka sangat takut, kerana mereka tahu Islam palestine sanggup mati utk pertahankan tanah mereka. kerana itu satu jihad. jihad yg menjanjikan itu syurga. dipetik dari dokumentari itu, ahmad, seorang kanak-kanak yg berusia 12 tahun berkata, beliau bersedia utk mati. demi Islam dan demi hak mereka. kerana mereka sedar, mereka di pihak yg benar. well, 12 tahun tetapi cukup matang, dan sedar pengorbanan itu satu kemestian utk menegakkan kebenaran. even if it means to sacrifice his own life.

pokok pangkalnya, faham kenapa yahudi/zionist/israel itu dikecam, faham apa yg diperjuangkan oleh penduduk palestine dan teladani semangat perjuangan mereka.


2 comments:

kingbinjai said...

oh aku tengah menyiap isen tentang arab, sunnah dan syiah

afifi said...

menarik tuh. aku ternanti2 nih!

Post a Comment