Thursday, March 08, 2007

bagaimana orang mendefinisi negara Islam? tak perlu refer kamus dewan atau wikipedia. lojik saja sudah cukup. common sense. lebih mudah diterima akal bukan?

bila membaca komen saudara/saudari john doe di entry ini, aku senyum saja. of course laa aku tak setuju. [btw, keep reading bro! looking forward for your opinions. or suggestions perhaps? ]

ya, mungkin saja cara kita mendefinisi negara Islam itu berbeza. pada aku, nak mengaku negara Islam kerana kita berdaftar sebagai ahli OIC? kita negara Islam paling bagus kerana malaysia pengerusi OIC?

wah, wikipedia bersetuju dengan aku nampaknya! ya,malaysia sbg negara Islam itu hanya di atas kertas! melihat kepada malaysia yg kecoh satu dunia sebagai negara Islam, tetapi hakikatnya, kerajaan lebih mendasar kepada konsep kebangsaan yg bertentangan dengan dasar Islam. yg menjadi punca utama penentangan dari pihak PAS. kita tidak boleh mengubah dasar atau perlaksanaan Islam utk suit dengan konsep kebangsaan. matlamat tak menghalalkan cara. tetapi dasar kebangsaan yg dilaungkan itu boleh diubah dan dibentuk agar selari dengan dasar dan kehendak Islam. Ketua negara Islam [juga pengerusi OIC] yg tampil dengan konsep Islam hadhari pon kadang2 boleh terlupa bersentuhan lelaki perempuan itu tak boleh? dah nyanyuk mungkin?

malaysia antara negara Islam yg moden dan makmur? suit yourself. moden dan makmur. bagaimana saudara mengukur tahap kemodenan dan kemakmuran malaysia? kerajaan sekarang yg berdiri di atas tampuk pemerintahan yg diragui ketelusannya[baca saja laporan2 akhir2 ini, rasuah sana-sini, kronisme dll] yg diragui sistem demokrasinya [hal ini jelas dengan isu pengerusi SPR baru-baru ini] atau modennya malaysia kerana punyai lebuhraya [yg banyak tol, dan mahal pula sehingga rakyat mendesak dalam beberapa siri demontrasi], kerana punyai bangunan yg pernah menjadi yg tertinggi di dunia [yg menjadi manfaat beberapa kerat masyarakat malaysia], kerana jaringan pengangkutan awam yg banyak [tetapi tidak realiable], kerana tidak lama lagi rakyat malaysia akan ke bulan. sebelum ini juga pernah terjadi, dan beberapa hari lalu kejadian ini berulang lagi apabila rumah dirobohkan atas nama pembangunan [yaaa, pembangunan utk memodenkan malaysia!] lihat saja rakaman foto. [dan tian chua, antara aktivis yg berusaha menghalang dari rumah2 itu dirobohkan, ditangkap, mungkin didakwa atas cubaan membunuh?? what the .. ??

dan malaysia yg mengaku negara Islam ini juga bertegas utk tidak menyalurkan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat yg serba kekurangan itu hanya kerana mahu memastikan sekolah itu didaftarkan dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia. dan pemimpin kerajaan negeri kelantan misalnya punyai sebab jelas kenapa mereka berdegil utk tidak mendaftarkan SAR dibawah KPM. Korea bukan negara Islam. Islam sangat minorti. tetapi, kerajaannya tidak punyai masalah, dan tak banyak songeh utk membantu membiayai sekolah agama.


2 comments:

kingbinjai said...

sapa kata malaya negara islam? kepala hotak dia!

afifi said...

ko tatau king.. PM die tuh presiden oic.. hahahahah.

Post a Comment