Friday, March 16, 2007

tahun lepas 17A1, tahun nih ada orang nak lagi hebat. 19 A. tahun depan, sesiapa, ambik lah 20 subjek plak. dont get me wrong!

aku cuma tidak faham dengan konsep ambik banyak matapelajaran dalam SPM. dan lagi, subjek itu bukan nya membantu utk dpt 2,3 degree pon. satu degree je satu masa. again, jangan salah anggap dengan tidak setuju aku ini. cuma aku kesian dengan mangsa2 pemikiran yg siapa lagi banyak A, dia lagi hebat. banyak lah pulak anugerah utk yg dapat paling banyak A ini. duta itu ini. orang itu nak taja. orang ini nak taja. kalau ikutkan hati aku, aku nak ambik subjek yg diperlukan utk sambung degree sahaja. seperti, utk medicine, nak aku A dalam matematik tambahan, matematik, english, kimia dan biologi.ikutkan hati, masa SPM aku nak ambik 5 subjek nih je.

satunya, aku tak nampak bagaimana kurikulum sekolah itu diatur supaya menambah ilmu pengetahuan pelajar atau menekankan konsep memahami sesuatu perkara yg diajar. yg aku nampak konsep peperiksaan disekolah adalah, pelajar yg kuat daya ingatannya, hafal tarikh, nama orang penting, susunan elektrokimia, hafal rumus2, hafal nama konsep itu ini. read carefully. HAFAL. bukan FAHAM. dan segelintir pelajar sahaja atas inisiatif masing2 yg cuba duduk dan memahami isi kandungan matapelajaran disekolah2.

sejujurnya, aku tidak bersetuju dengan cadangan utk menghadkan jumlah matapelajaran yg diambil oleh pelajar utk SPM. diorang nak ambik banyak, biaq pi laaa. bukan susah pon. dia yg nak susahkan diri sendiri. of course laa dapat banyak A itu memberi kepuasan dan kebanggaan kepada diri sendiri. tapi yg penting, semua orang mesti faham, bukan banyak A itu yg menentukan bentuk masa depan hidup yg cemerlang. but how the behave, how they react, how they perceive situations or problems that matter. kadang2, manusia nih, bila sibuk je, kepala pening nak fikir banyak kerja, banyak topik nak kena cover, pastuh mula lah marah orang itu ini. anger management entah ke mana-mana. perasaan orang dah tak dipeduli. c'mon, kenapa nak susahkan diri sendiri? tapi aku kenal dengan beberapa orang yg belajar kerana itu hobinya, bukan belajar kerana menuntut kehendak diri yg nak score A. kagum aku!

berhentilah dengan liputan akhbar, masuk paper itu ini kerana banyak A itu. kesannya kita lihat seperti hari ini. media mengejar calon SPM mana yg paling banyak A tahun ini. keputusan tak rasmi, tapi dah macam2. kesilapan seperti itu tidak sepatutnya berlaku. siapa mangsa?




0 comments:

Post a Comment