Friday, March 02, 2007

ada orang mengaku, Malaysia itu negara Islam model. tapi saya dengar malaysia itulah yg mahu buang upacara berdoa [dalam perhimpunan yg ada non-muslim; whatever reason you gave to justify your action, this is soooo ridiculous, kalau berpuluh tahun dahulu boleh diadakan doa, kenapa tidak sekarang? semua orang boleh berdoa dengan cara masing2, tapi kerana kita meletakkan Islam itu sebagai agama rasmi, kerana hak masyarakat melayu yg Islam yg sudah dijanjikan kedudukan keistimewaannya, sebab itu doa dalam bahasa arab seharusnya diteruskan seperti dahulu!], malaysia inilah yg PM nya mesra tak ingat, malaysia inilah yg 866 dari 867 responden mengaku sudah melakukan hubungan terlarang!

mereka kata, 867 itu tidak adil. kerana semuanya diambil dari pelajar bermasalah. then, its not a big deal???! mereka berpegang dengan "jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga" sekarang ini, memang hanya 866 yg rosak, di masa depan?? shahrizat bilang, jangan menghukum semua gadis. well, tak ada siapa yg menghukum sesiapa pon. tak siapa cakap semua gadis melayu rosak. tapi yg rosak ini perlu dipulihkan. [sayangnya, tanda maruah gadis itu sekali pakai saja!] they are just 13 to 17 years old! what do they know about rensponsibility? be it the girls, or the boys!

7 comments:

Anonymous said...

i quit my job kerana takut akan keadaan yang tak terkawal ini.still how ready we are, tak semestinya kita terlepas. walaupun saya banyak tak bersetuju dengan PM dan sharizat, i cannot be blaming them di akhirat esok. anak-anak tanggungjawab kita. kita kena jawab sendiri. being a housewife bukan untuk masak and buat laundry saja. there is 'batin' anak-anak yang kita kena faham, even if they are only children. all that mesti di akhiri dengan doa yang sangat-
sangat tu. negara islam yang banyak rugi adalah negara kita.pemimpinnya hanyut dalam mimpi yang indah.

afifi said...

tak semua orang berkesedaran tentang tanggungjawab.

Najwan Halimi said...

tak terkejut sangat sebenarnya bila baca statik ni..tapi bimbang sangat2..!

Unknown said...

tetapi kalau nak dibandingkan Malaysia dengan Islam yang lain, memang Islam boleh dikatakan negara Islam yang moden dan makmur. Ini kerana negara Islam lain penuh dgn kemiskinan, korupsi, peperangan saudara, pertumpahan darah dll. Tetapi bukanlah niat saya nak mengatakan bahawa apa yg Shahrizat itu salah, sebab sebelum kita menunding jari dahulu, cerminlah diri dulu. Betulkan diri sendiri, kelaurga dan rakan-rakan dahulu sebelum bersuara.

afifi said...

negara islam mana?setahu saya, negara yg benar2 berdiri atas dasar Islam, prinsip Islam sebagai tunggak negara adalah Iran! nak label malaysia sebagai sebuah negara Islam? malaysia tak berani pon utk melaksanakan bukan sahaja semua hukum islam, tapi sikit hukum islam pon tidak berani dikuatkuasakan. malaysia sebuah negara islam di atas kertas. i cant see your stand here.

Mr. Right said...

Akhlak semaja kita teruk satu kes...

Kebodohan pemimpin kita yang tidak boleh menerima laporan tu pun masalah besar juga..

afifi said...

ya.mereka memang bodoh. they have to accept the fact that at least 800++ from malaysian female teens dah mengaku terlanjur.

Post a Comment