Saturday, January 12, 2008

berada di dalam musim dingin ini tidak begitu menyenangkan. dingin yang menggigit. tapi, bahang pilihanraya 12 tetap terasa. di sana sini bercakap mengenai PRU12. teori2 keluar sesedap hati. UMNo usah dikiralah agenda mereka. entah bila PRU pon tidak dapat dipastikan. pembangkang tergaru2. bila nak mulakan kerja?

dari jauh, yg mampu dilakukan adalah bertanya sana sini. apakah kecenderungan teman2 rapat. orang bertanya, kenapa perlu undi pembangkang?jawabnya mudah; kerana tidak adil untuk mengundi UMNO. undi pakatan BA bukan kerana mereka layak. ianya kerana, itulah pilihan yg ada di tangan. the only choice left. bagaimana kalau pulaukan sahaja PRU? jawab saya, kenapa kita tidak menjadi sebahagian daripada orang2 yg ingin menyelamatkan malaysia menjadi negara yg lebih baik. a better malaysia. kalau pon tidak boleh merubah menjadikan malaysia sebuah negara yg sempurna untuk rakyatnya, paling tidak merubah kepada Malaysia yg lebih baik daripada yg kita ada sekarang.

bertanya kepada rakan2 sekeliling. yang menjadi kembimbangan kebanyakkan orang adalah, mampukah pakatan pembangkang membentuk satu pasukan kerja untuk menguruskan kerajaan malaysia. malah, ada yg menjawab, mampukah mereka menjaga kebajikan rakyat, sepertimana yg disediakan oleh kerajaan BN sekarang. kita lihat, sejauh mana rakyat malaysia di brainwashed. even pelajar2 yg jauh keseberang laut. masih terpengaruh dengan doktrin : segala kebajikan rakyat selama ini dibiayai dari poket UMNO. mereka lupa, kerajaan [who happens to be those from UMNO; mostly] hanya menguruskan, bukan membiayai.

saya sendiri ragu2 kalau PAS mampu untuk mepertahankan kerajaan negeri Kelantan, apatah lagi untuk menawan rkayat hingga mampu membentuk kerajaan. tapi untuk menawan hati pengundi, hati rakyat malaysia, serasanya, pembangkang belum cukup meyakinkan kalau mereka boleh perform sebagai pemerintah.

kebajikan yg selama ini diperolehi adalah hak yg memang patut menjadi milik kita. bukan keistimewaan dari kerajaan BN. apa yg cuba diperjuangkan adalah, hak2 lain, atau hak yg diselewengkan, hak kita yg cuma dinikmati oleh sekelompok kecil manusia di bumi Malaysia.

salam perjuangan dari bumi UK.



0 comments:

Post a Comment