Friday, November 16, 2007

secara peibadinya, saya amat berharap perhimpunan sebagaimana dianjurkan BERSIH tempohari diteruskan dalam masa akan datang. dalam tempo masa terdekat maksud saya. gerakan membantah kebobrokan sistem pilihanraya malaysia peru diteruskan dengan persistent . semangat yg berkobar ini tidak boleh dibiarkan padam. ketika semangat rakyat masih lagi membara, perlu ada usaha menyimbah minyak, membarakan lagi perjuangan menentang kezaliman dan penindasan yg sudah immune kepada kebanyakkan warga tanah air.

bagaimana perhimpunan bersih mengesankan saya?

saya tidak kecewa apabila permit polis tidak dikeluarkan. itu sudah menjadi sesuatu yg boleh dijangka. begitu juga sekatan polis. ramai juga menjangkakan kekecohan dengan pihak polis akan timbul. belajar saja dari peristiwa Batu Buruk. cumanya, sedikit memeranjatkan saya apabila president UMNO yg kebetulan pula Perdana Menteri Malaysia mengeluarkan amaran yg bebunyi seperti , "
jangan cabar saya" siapa sangka, PM yg dikenali dengan lemah lembutnya, mengeluarkan amaran yg berang, keras benar bunyinya. takut juga bila mendengar amaran itu. bukan apa, PM seolah memberi jalan kepada polis untuk bertindak sesedap hati mereka. green light. ibubapa pula pastinya melarang anak mereka daripada terlibat. gerun juga dengan amaran itu. sebetulnya, saya tidak sabar menunggu hari perhimpunan. mahu melihat sendiri kesan, dan outcome perhimpunan itu, inspite amaran keras PM. tak lupa juga cercaan menantu Oxfordnya.

tak tidur malam aku dibuatnya. bila traffic jam di site harakahdaily, barulah aku mengalah. tidur juga akhirnya. tak penting itu semua. cumanya, bangunpagi itu, membaca laporan dari media2 yang melaporkan, excited state aku sangat lah tinggi. peserta yg menyertai march to Istana Negara, wahhh, 40000 itu sudah cukup untuk buat menteri-menteri, termasuk ketua segala menteri malaysia melatah. cukup untuk buat KPN tersasul. yg 40000 pon disebut 4000.

ianya satu moment yg cukup manis saya kira. usah disebut lah kalau yg hadir itu hanya kelompok pembangkang, tetapi yg hadir termasuklah pekerja kerajaan, pelbagai kaum malahan dengan bangga dan beraninya barisan pelajar. walaupun kerja atau pendidikan mereka jadi pertaruhan, menentang untuk menuntut keadilan itu diletakkan di tempat yg tinggi.

malahan semangat itu turut sampai keseberang benua, di MSD London contohnya. kuning di peta dunia.

syabas!




0 comments:

Post a Comment