Monday, July 16, 2007

sering saya menerima pujukan, rayuan untuk derma, bantuan dan sebagainya. tak kira lah bantuan dari segi tenaga mahupun material.

aku akui, aku bukan orang yg tepat untuk bercakap hal ini. tapi satu hal yg sering mengganggu otak aku. seringkalinya, pujukan atau rayuan untuk bantuan itu berbunyi seperti ini:

"dermalah RM10. apalah RM10 nak dibandingkan pendapatan bulanan. dermalah seikhlas mungkin. Tuhan akan membalas jasa baik kita sepuluh kali ganda dari apa yg kita berikan"

diantara nota yg aku ingat, syarat untuk sesuatu perbuatan itu di tahap ikhlas, adalah berbuat tanpa mengharapkan balasan.

bagaimana mungkin derma itu menjadi ikhlas andai mengharapkan balasan yg sepuluh kali ganda lebih baik itu. kadang-kadang, ayat mintak bantuan itu lebih kepada stereotaip. tulis saja sepertimana yg pernah ditulis orang lain sebelum ini.

hal remeh saja. picisan cuma. tapi penting barangkali. orang seperti aku, nak tolong pon fikir dua kali. hahah.

haih, pak menteri, menjadi betul lah ugutan untuk trace penulis blog. ancaman untuk blogger. cheq ada rasa ketaq lutut nih! hahah.


2 comments:

kingbinjai said...

tell them to bring it on! ha ha ha aiya, you all to old la just let go la...

Anonymous said...

Tolong perbetulkan kalau saya silap.

Kalau tak silap saya Imam Ghazalli ada berkata bahawa tahap ibadah ada tiga (kalau tak silap)

1) Tahap hamba
2) Tahap saudagar
3) Tahap merdeka

Si hamba membuat ibdah kerana takut/akur akan kekuasaan Tuhan.
Si Saudagar beribadah kerana ingin mendapatkan balasan
Mereka yang merdeka beribadah kerana mereka tahu mereka bebas untuk berbuat demikian (lebih kurang begitulah)

Ketiga tiga ibadah diterima oleh Allah.

Dalam konteks yang bro catatkan adakah balasan yang diharapkan dari Allah atau dari manusia?
Maksudnya bagi RM10, sebab nak senyuman dari pengutip derma dsbnya? Kalau begitu, gerenti dapat senyuman sahajalah.

Wallahualam

Post a Comment